Μάθημα ΑΨ02: Σίγκμουντ Φρόιντ – Sigmund Freud (1856-1939)


Πρώτη δημοσίευση 10 Νοεμβρίου 2009

tumblr_l219vqudrx1qzdxojo1_400

http://prezi.com/jffgt9_cuzww/freud/

Ψυχαναλυτική Θεωρία

Κεντρική αντίληψη της ψυχαναλυτικής θεωρίας του Φρόιντ είναι ότι τα ανθρώπινα όντα έχουν πανίσχυρες βιολογικές παρορμήσεις που πρέπει να ικανοποιηθούν. Τι είδους παρορμήσεις; Ανεπιθύμητες! Ο Φρόιντ έβλεπε ένα νεογέννητο σαν “ένα καζάνι που βράζει” -ένα κληρονομικά εγωιστικό πλάσμα, το οποίο ανηλεώς “καθοδηγείται” από δύο ειδών ένστικτα, τα οποία ονόμασε Έρως και Θάνατος. Ο Έρως, ή το ένστικτο της ζωής, προάγει την επιβίωση με το να κατευθύνει τις δραστηριότητες για τη διατήρηση της ζωής (π.χ. η αναπνοή,  η τροφή, το σεξ και η πραγματοποίηση όλων των σωματικών αναγκών). Σε αντίθεση, ο Θάνατος -το ένστικτο του θανάτου- είναι οι καταστροφικές δυνάμεις που εμφανίζονται σε όλα τα ανθρώπινα όντα, οι οποίες είναι πιθανό να εκφραστούν μέσα από συμπεριφορές όπως αυτές του εμπρησμού, των καυγάδων, της σαδιστικής επιθετικότητας, των δολοφονιών και ακόμα του μαζοχισμού.

Ο Φρόιντ, επίσης, τόνισε ότι συχνά οι άνθρωποι αγνοούν τελείως ότι αυτά τα βιολογικά ένστικτα είναι οι δυνάμεις που βρίσκονται πίσω από τις συμπεριφορές τους. Μια έφηβη, για παράδειγμα, μπορεί να μη συνειδητοποιήσει ότι η αφοσίωσή της στην αεροβική γυμναστική της Τζέιν Φόντα είναι ένας τρόπος για να διοχετεύσει τις ισχυρές σεξουαλικές ή επιθετικές ορμές της σε ένα δρόμο κοινωνικά αποδεκτό. Καθώς ο Φρόιντ ανέπτυξε την ψυχαναλυτική θεραπεία του, έφθασε να στηρίζεται σε μεθόδους όπως η ύπνωση στην αρχή και κατόπιν ο ελεύθερος συνειρμός και η ανάλυση των ονείρων, γιατί του έδιναν ενδείξεις για τα ασυνείδητα κίνητρα των ασθενών. Τα όνειρα, για παράδειγμα, θεωρήθηκε ότι αποκαλύπτουν τις πραγματικές επιθυμίες μας. Στη διάρκεια του ύπνου οι επιθυμίες μας εκφράζονται ανεμπόδιστες από τις κοινωνικές απαγορεύσεις που τις καταπιέζουν όταν είμαστε ξύπνιοι. Αναλύοντας τα υποσυνείδητα κίνητρα των ασθενών και τα γεγονότα που προκάλεσαν την καταπίεση αυτών των κινήτρων, ο Φρόιντ συμπέρανε ότι η ανθρώπινη ανάπτυξη είναι μία διαδικασία συγκρούσεων: ως βιολογικά όντα έχουμε βασικές ανάγκες που πρέπει να εξυπηρετηθούν, ωστόσο η κοινωνία υπαγορεύει ότι πολλές από αυτές τις ορμές είναι ανεπιθύμητες και πρέπει να τις συγκρατήσουμε ή να τις ελέγξουμε. Σύμφωνα με τον Φρόιντ, αυτές οι βιοκοινωνικές (ή ενστικτώδεις) διαμάχες εμφανίζονται κάποιες στιγμές κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας και παίζουν κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς μας.

Τα τρία συστατικά της προσωπικότητας: Προεγώ, Εγώ και Υπερεγώ.

freud1

Ο Φρόιντ, το 1933, ισχυρίστηκε ότι κάθε άτομο έχει μία σταθερή ποσότητα ψυχικής ενέργειας (libido) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ικανοποιεί τα ένστικτα. Καθώς ένα παιδί αναπτύσσεται, αυτή η ψυχική ενέργεια διαιρείται τελικά σε τρία συστατικά της προσωπικότητας: το Προεγώ, το Εγώ και το Υπερεγώ.

Το Προεγώ: οι ενστικτώδεις ανάγκες της προσωπικότητας

Σύμφωνα με τον Φρόιντ, το Προεγώ υπακούει στην αρχή της ευχαρίστησης αναζητώντας άμεση ικανοποίηση για τις ενστικτώδεις ανάγκες. Αυτή η αυθόρμητη σκέψη (που καλείται επίσης “βασική λειτουργία του σκέπτεσθαι”) είναι όμως μάλλον εξωπραγματική,  διότι το Προεγώ θα επενδύσει ψυχική ενέργεια σε οποιοδήποτε αντικείμενο φαίνεται ότι θα ικανοποιήσει τα ένστικτα, άσχετα από το αν μπορεί. Αν δεν είχαμε ποτέ προοδεύσει πέρα από αυτόν τον αρχικό τύπο σκέψης, μπορεί να τρώγαμε με χαρά κέρινα φρούτα για να ικανοποιήσουμε την πείνα μας, να απλώναμε το χέρι μας για να πάρουμε ένα άδειο μπουκάλι γκαζόζα όταν  είμαστε διψασμένοι, ή να κατευθύναμε τη σεξουαλική ενέργειά μας σε πικάντικα περιοδικά και πληθωρικές ερωτικές κούκλες. Μπορείτε να δείτε το πρόβλημα: θα περνούσαμε δύσκολες ώρες ικανοποιώντας τις ανάγκες μας στηριζόμενοι στο παράλογο προεγώ μας. Ο Φρόιντ πίστευε ότι αυτές ακριβώς οι δυσκολίες οδηγούν στην ανάπτυξη του δεύτερου συστατικού της προσωπικότητας -του Εγώ.

Το Εγώ: η εκτελεστική εξουσία της προσωπικότητας

Σύμφωνα με τον Φρόιντ, το Εγώ εμφανίζεται όταν η ψυχική ενέργεια διοχετεύεται από το Προεγώ για να ενεργοποιήσει σημαντικές διανοητικές λειτουργίες, όπως η αντίληψη, η μάθηση, ο λογικός τρόπος σκέψης. Ο στόχος του λογικού Εγώ είναι να υπηρετήσει την αρχή της πραγματικότητας -δηλαδή να βρει ρεαλιστικούς τρόπους να ικανοποιήσει τα ένστικτα. Την ίδια στιγμή το Εγώ πρέπει να επενδύσει ένα μέρος της ψυχικής του ενέργειας για να εμποδίζει τις παράλογες παρορμήσεις του Προεγώ.

Ο Φρόιντ τόνισε ότι το Εγώ είναι ταυτόχρονα υπηρέτης και κύριος του Προεγώ. Η κυριαρχία του Εγώ αντανακλάται από την ικανότητά του να καθυστερεί την ικανοποίηση έως ότου εξυπηρετηθεί η πραγματικότητα. Αλλά το Εγώ εξακολουθεί να υπηρετεί το Προεγώ, όπως ένας ανώτερος υπάλληλος υπηρετεί τους υφισταμένους του, ζυγίζοντας μερικούς εναλλακτικούς τρόπους δράσης και επιλέγοντας ένα σχέδιο που θα ικανοποιήσει καλύτερα τις βασικές ανάγκες του Προεγώ.

Το Υπερεγώ: ο δικαστικός κλάδος της προσωπικότητας

Το τρίτο συστατικό της φροϋδικής προσωπικότητας είναι το Υπερεγώ -το εσωτερικευμένο μέτρο ηθικής του ανθρώπου. Το Υπερεγώ αναπτύσσεται από το Εγώ και πασχίζει για την τελειότητα παρά για την ευχαρίστηση ή για την πραγματικότητα. Μορφοποιείται σταδιακά καθώς τα παιδιά 3-5 χρονών εσωτερικεύουν (κάνουν δικές τους) τις ηθικές αξίες και τους κανόνες των γονέων τους. Μόλις το Υπερεγώ εμφανιστεί, τα παιδιά δεν χρειάζονται έναν ενήλικα να τους πει ότι είναι καλά ή κακά, είναι τώρα γνώστες των παραβάσεών τους και θα αισθανθούν ενοχή ή ντροπή για την “ανήθικη” συμπεριφορά τους. Έτσι το Υπερεγώ είναι πραγματικά ένας εσωτερικός λογοκριτής. Επιμένει και πιέζει το Εγώ να βρίσκει κοινωνικά αποδεκτές διεξόδους για τις ανεπιθύμητες παρορμήσεις του Προεγώ.

Προφανώς αυτά τα τρία συστατικά της προσωπικότητας δεν συμφωνούν μεταξύ τους και η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Στην ώριμη, υγιή προσωπικότητα, λειτουργεί μία δυναμική ισορροπία: το Προεγώ δηλώνει τις βασικές ανάγκες του, το Εγώ εμποδίζει το παρορμητικό Προεγώ να τις ικανοποιήσει άμεσα μέχρι να βρει ρεαλιστικές μεθόδους ικανοποίησης αυτών των αναγκών και το Υπερεγώ αποφασίζει αν οι στρατηγικές επίλυσης των προβλημάτων που προτείνει το Εγώ είναι ηθικά αποδεκτές. Το Εγώ είναι καθαρά “στη μέση”, πρέπει να υπηρετήσει δύο σκληρούς κυρίους βρίσκοντας μία ισορροπία μεταξύ των αντιθέτων απαιτήσεων του Προεγώ και του Υπερεγώ, ενώ προσαρμόζεται στην πραγματικότητα του εξωτερικού κόσμου.

Σύμφωνα με τον Φρόιντ, τα ψυχολογικά προβλήματα, συχνά ανακύπτουν όταν η σταθερή ποσότητα ψυχικής ενέργειας που ένας άνθρωπος έχει είναι άνισα κατανεμημένη ανάμεσα στο Προεγώ, το Εγώ και το Υπερεγώ. Για παράδειγμα, ο κοινωνικά ασθενής, ο οποίος συνήθως ψεύδεται και εξαπατά για να πετύχει τους σκοπούς του, μπορεί να έχει ένα πολύ δυνατό Προεγώ, ένα κανονικό Εγώ και ένα πολύ αδύνατο Υπερεγώ, οπότε δεν έχει μάθει ποτέ να σέβεται τα δικαιώματα των άλλων. Αντιθέτως, μία γυναίκα, η οποία έχει παραλύσει από το άγχος στη σκέψη ότι θα κάνει σεξ με το σύντροφό της, μπορεί να κυριαρχείται από ένα πολύ ισχυρό Υπερεγώ. Χρησιμοποιώντας κλινικές μεθόδους για να αναλυθούν οι ισορροπίες (και οι ανισορροπίες) ανάμεσα στα τρία συστατικά της προσωπικότητας, ο Φρόιντ πίστευε ότι θα μπορούσε να ερμηνεύσει πολλές ατομικές διαφορές στην ανάπτυξη και τις αρχικές αιτίες πολλών ψυχολογικών διαταραχών.

(Πηγή: SHAFFER, David R. (1993). Developmental psychology: Childhood and adolescence. Pacific Grove: Brooks / Cole. ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Θεωρία της ανθρώπινης ανάπτυξης.)

Sigmund_Freud_y_esposa_Mart

Με τη σύζυγό του Μάρθα το 1885

Συνειδητό, Προσυνειδητό, Ασυνείδητο

Η ψυχοδυναμική θεωρία του Φρόιντ δίνει έμφαση

α) στον ρόλο των ασυνείδητων κινήτρων του ατόμου ως αιτίων της συμπεριφοράς του

καθώς και

β) στη λειτουργική σημασία των συναισθημάτων.

Θεωρεί ότι η συμπεριφορά του ατόμου καθορίζεται από τα βιώματα του παρελθόντος, τη γενετική ιδιοσυστασία και την τρέχουσα πραγματικότητα.

Ο Φρόιντ πρότεινε δύο βασικά μοντέλα για την κατανόηση της ψυχικής δομής και λειτουργίας, το τοπογραφικό μοντέλο και το δομικό μοντέλο.

freud

Το τοπογραφικό μοντέλο (συνειδητό, προσυνειδητό, ασυνείδητο)

Η ιδέα ότι το άτομο έχει μια ψυχική ζωή που λειτουργεί έξω από τη συνείδησή του παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τον Φρόιντ το 1900 στη μελέτη του «Ερμηνεία των Ονείρων». Σε αυτό προσπάθησε  να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:

  • Γιατί ξεχνάμε τι ονειρευτήκαμε;
  • Γιατί εμφανίζονται ξεχασμένες παιδικές εμπειρίες στα όνειρά μας;

Ο Freud για να μπορέσει να εξηγήσει αυτά τα φαινόμενα δημιούργησε ένα θεωρητικό κατασκεύασμα: ένα τοπογραφικό μοντέλο της ψυχικής λειτουργίας του ατόμου. Σύμφωνα με αυτό, η ψυχική λειτουργία συντελείται σε τρία επίπεδα-τόπους: το συνειδητό, το προσυνειδητό και το ασυνείδητο. Πρόκειται για σχηματικές έννοιες ψυχικής λειτουργίας που δείχνουν το βαθμό στον οποίο ψυχικά δεδομένα (όπως π.χ. συναισθήματα που νιώσαμε, σκέψεις και φαντασίες που κάναμε, μνήμες που αποκτήσαμε) είναι προσιτά στο παρόν και αντικείμενο της σκέψης μας.

Το συνειδητό. Είναι ο χώρος της ψυχικής λειτουργίας για τον οποίο το άτομο είναι ενήμερο σ’ όλες τις στιγμές. Περιλαμβάνει συνειδητές σκέψεις και συναισθήματα, αισθητηριακές αντιλήψεις από τον «εσωτερικό» και τον εξωτερικό κόσμο, …

Το προσυνειδητό. Ο χώρος αυτός περιέχει κάθε ψυχικό στοιχείο που δεν βρίσκεται στην άμεση επίγνωση του ατόμου, αλλά που μπορεί να το ανακαλέσει με συνειδητή προσπάθεια. Επομένως, είναι ο τόπος της ψυχικής λειτουργίας που περιέχει σκέψεις, συναισθήματα, μνήμες κ.ά. που μπορούν να γίνουν συνειδητά αν επιλέξει το άτομο να εστιάσει την προσοχή του σε αυτά.

Το ασυνείδητο. Το ασυνείδητο περιέχει ιδέες, συναισθήματα, ενορμήσεις, φαντασίες που βρίσκονται έξω από τη συνειδητή αντίληψη του ατόμου και δεν μπορούν να γίνουν συνειδητά με επικέντρωση της προσοχής του σε αυτά. Αυτό το ψυχικό υλικό έχει απωθηθεί έξω από την ενημερότητα του ατόμου επειδή θεωρήθηκε μη αποδεκτό (π.χ. η επιθετική ενόρμηση ενός παιδιού προς έναν γονιό του). Ασυνείδητα στοιχεία μπορούν να φθάσουν στο συνειδητό όταν χαλαρώσει η λογοκρισία που εξασκεί το εγώ, όπως π.χ. στα όνειρα, με μορφή συμπτωμάτων στις νευρώσεις, υπό την επίδραση ουσιών (π.χ. LSD), στη διάρκεια της ύπνωσης  και της ψυχανάλυσης. Το σύμπτωμα, σύμφωνα με τον Φρόιντ είναι το απωθημένο ασυνείδητο συγκρουσιακό υλικό που επανέρχεται στο συνειδητό  μεταμφιεσμένο (π.χ. ως άγχος, καταναγκαστική συμπεριφορά, φοβία, παθητικά/επιθετικά στοιχεία της προσωπικότητας).

idegosuperego

(Πηγή: http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Th%C3%A9orie_de_Freud.svg, Προσαρμογή στα Ελληνικά δική μου)

images

————————————————————————————————————————————————

Ντοκουμέντο:

Γράμμα του Φρόιντ σε μια ανήσυχη μητέρα για την ομοφυλοφιλία του γιου της

«Η ομοφυλοφιλία δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρέπεσαι»

————————————————————————————————————————————————–

Couch-Freud-museum620

Επίσης:

Οικονόμου – Τα Στάδια Ψυχοσεξουαλικής Ανάπτυξης του Φρόιντ

Σίγκμουντ Φρόιντ: Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια.

Sigmund_en_Anna

Με την κόρη του Άννα

ΨΥΧΟΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.

Ο Χριστόφορος Κολόμβος του υποσυνειδήτου.

Ο αιώνας του εαυτού – μέρος πρώτο. Video

Ο αιώνας του εαυτού – μέρος δεύτερο. Video

Ο αιώνας του εαυτού – μέρος τρίτο.Video

Ο αιώνας του εαυτού – μέρος τέταρτο.Video

Άλλες χρήσιμες συνδέσεις.

Secret Committee of psychoanalysis. O. Rank, K. Abraham, M. Eitingon, E. Jones, Sigmund Freud, S. Ferenczi, G. Sachs. Berlin, 1922

Secret Committee of psychoanalysis. O. Rank, K. Abraham, M. Eitingon, E. Jones, Sigmund Freud, S. Ferenczi, G. Sachs. Berlin, 1922

Η Ψυχανάλυση στην Ελλάδα και στον Κόσμο.

————————————————————————————————————————————————————————————–

και κριτική στη θεωρία του Φρόιντ:

Ο άλλος Φρόιντ. Aπό τον Κωστή Παπαγιώργη.

Ο ρηξικέλευθος Γάλλος διανοητής, Μισέλ Ονφρέ, βάζει στο στόχαστρο τον Ζίγκμουντ Φρόιντ και, αποδομώντας τις θεωρίες του, προσπαθεί να ανακαλύψει το κλειδί της φροϋδικής επιστημολογίας, συντάσσοντας μια ενδιαφέρουσα αντι-αγιογραφία. Πηγή: www.lifo.gr

images (1)

Freud-who-Died-psychology-33126732-900-990

————————————————————————————————————————————————————————————–

Επίσης, δείτε “ψυχαναλυτικά” το βιογραφικό βιβλίο του Ρολάν Μπαρτ:

«Η μαμά δεν είναι πια εδώ και η ανόητη ζωή συνεχίζεται»

Το αποσπασματικό και ολιγόλογο ρέκβιεμ του Ρολάν Μπαρτ για τη μητέρα του.

—————————————————————————————————————————————————

women-who-opened-the-world-of-geniuses-lou-andreas-salome2

Και μια Ρωσίδα “χορεύτρια” στη ζωή του Φρόιντ:

«Αγαπητή Λου, βέβαια δεν έχει συμβεί συχνά να έχω εκφράσει τον θαυμασμό για μια ψυχαναλυτική εργασία αντί να την επικρίνω. Αυτό πρέπει να το κάνω αυτήν τη φορά. Είναι το πιο ωραίο που έχω διαβάσει από σας, μια αθέλητη απόδειξη της υπεροχής σας υπεράνω όλων μας, αντίστοιχη του ύψους, από το οποίο έχετε κατέλθει σ’ εμάς. Είναι μια γνήσια σύνθεση, όχι η ανόητη, θεραπευτική των αντιπάλων μας, αλλά η γνήσια, επιστημονική, στην οποία θα μπορούσε κανείς να έχει εμπιστοσύνη…».  

Εγκαρδιότατα ο δικός σας Φρόιντ

Περισσότερα για τη Lou: Lou Andreas-Salomé

7c17n5gt7dcxg571

————————————————————————————————————————————————————————————–

Ο Φρόιντ και η ύπνωση

Τον Απρίλιο του 1886, ο Φρόιντ αρχίζει την ιδιωτική άσκηση του επαγγέλματός του ως νευροπαθολόγος και έρχεται σε επαφή με τους πρώτους υστερικούς ασθενείς του. Οι εξετάσεις δεν δείχνουν καμία οργανική βλάβη

Στις 17 Οκτωβρίου 1886, ο Φρόιντ διαβάζει την εργασία του πάνω στην ανδρική υστερία μπροστά στην Ιατρική Εταιρία της Βιέννης. Ο Φρόιντ θεωρούσε την ηλεκτροθεραπεία άχρηστη, πλην όμως αυτή μερικές φορές λειτουργούσε χάρη στη δύναμη της υποβολής.

Μια νέα θεωρία για τον υπνωτισμό, που αναπτύχθηκε στο Νανσί της Γαλλίας, διαφωνούσε με τις απόψεις του Σαρκό.

Κάποιος άλλος στη Βιέννη είχε πειραματιστεί με τον υπνωτισμό: ο παλιός φίλος του Φρόιντ και ευυπόληπτος γιατρός, Γιόζεφ Μπρόιερ (1842-1925). Παλιά στα 1882, ο Μπρόιερ είχε μιλήσει στον Φρόιντ για μια ενδιαφέρουσα περίπτωση υστερίας.

Η συνέχεια εδώ.

————————————————————————————————————————————————————————————–

Κείμενο 1: Freud, S. [1937]: Κατασκευές στην Ψυχανάλυση. Μτφρ. Λ. Αναγνώστου. Εκ των υστέρων 1: 5-15, σελ. 5-6. © Εκ των υστέρων.

————————————————————————————————————————————————————————————–

Κείμενο 1: Stevens, R. 1987. Φρόυντ και ψυχανάλυση. Παρουσίαση και αξιολόγηση. Μτφρ. Μ. Μητσός. Κεφ. 4. Ψυχοσεξουαλική ανάπτυξη. Αθήνα: Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο-Κουτσουμπός, σελ. 54-63.

————————————————————————————————————————————————————————————–

Ένας Φρόιντ πάντα μας χρειάζεται                

alt
Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη για τα ψυχικά νοσήματα. Αυτή ήταν μόνο η αφορμή για το εξαιρετικό αφιέρωμα που έγραψε για τους αναγνώστες του eyelands η Δέσποινα Μουζουράκη

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Η ψυχική ταραχή του Φρόιντ στο λόφο της Ακροπόλεως

Το διαβάσαμε από το: Η ψυχική ταραχή του Φρόιντ στο λόφο της Ακροπόλεως http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2012/01/blog-post_2663.html#ixzz2cteaKSxn

————————————————————————————————————————————————————————————–

SF  Ο πατέρας της Ψυχανάλυσης

SF  Ο πατέρας της Ψυχανάλυσης

————————————————————————————————————————————————————————————–

εεψψ - δ για την ψ - ψυχανάλυση και γραφή

εεψψ – δ για την ψ – ψυχανάλυση και γραφή

———————————————————————————————————————————————————————————–

Θέσεις - Αλτουσέρ - Για τον Μαρξ και τον Φρόιντ

Θέσεις – Αλτουσέρ – Για τον Μαρξ και τον Φρόιντ

————————————————————————————————————————————————————————————–

Ποταμιάνου - Το πένθος του Προμηθέα

Ποταμιάνου – Το πένθος του Προμηθέα

————————————————————————————————————————————————————————————–

ΤΟ ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

ΤΟ ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

————————————————————————————————————————————————————————————–

sigmund_freud_quote

—————————————————————————————

DREAM PSYCHOLOGY

PSYCHOANALYSIS FOR BEGINNERS

BY

PROF. DR. SIGMUND FREUD

AUTHORIZED ENGLISH TRANSLATION
BY

M. D. EDER

WITH AN INTRODUCTION BY

ANDRÉ TRIDON

Author of “Psychoanalysis, its History, Theory and Practice.” “Psychoanalysis and Behavior” and “Psychoanalysis, Sleep and Dreams”

NEW YORK
THE JAMES A. McCANN COMPANY
1920

THE JAMES A. McCANN COMPANY
PRINTED IN THE U.S.A.

σε μορφή htmls εδώ!

About these ads

About AnOiko

Ψυχολόγος, Μαθηματικός, Επίκουρος Καθηγητής Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. και Π.Ε.ΣΥ.Π. Θεσσαλονίκης
This entry was posted in ΕΠΠΑΙΚ, ΚΕΙΜΕΝΑ, ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ, ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Μάθημα ΑΨ02: Σίγκμουντ Φρόιντ – Sigmund Freud (1856-1939)

  1. Παπαγιάννη Γεωργία says:

    Παιδιά,αν σας φαίνεται βαριά η θεωρία του…υπάρχει και ο FREUD για αρχάριους σε μορφή κόμικ. Και επειδή αυτός ο κύριος πολύ μας ρίχνει το μπαλάκι για όλα τα κακά των παιδιών μας-εμάς τις μανούλες-έχω να προτείνω και το “Μύθο της ανατροφής” της Judith Rich Harris (Ελληνικά Γράμματα) για να ρθούμε στα ίσα μας! Διάβασα όμως τελευταία ένα πολύ τρυφερό και προσαρμοσμένο στην καθημερινότητα των γονιών βιβλίο που το προτείνω και αυτό στούς έχοντες μικρά παιδάκια και λέγεται “Στην καρδια των συναισθημάτων του παιδιού” της Izabelle Filliozat, εκδόσεις Ενάλιος

  2. ixis says:

    Υπουργείο Εξωτερικών. Λογάριασαν χωρίς τον ξενοδόχο επίδοξοι Πρέσβεις εκ Προσωπικοτήτων, Πρέσβεις επί τιμή, γηραλέοι συνταξιούχοι Πρέσβεις τους οποίους επαναδιορίζει στο ΥΠΕΞ η Ντόρα Μπακογιάννη, εν είδει χαρεμιού, σύμφωνα με διατάξεις που υπήρχαν στον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών και επαυξήθηκαν στο πολλαπλάσιο με το άσχετο νόμο 3712/2008. Στην ιστοσελίδα http://www.equal-rights-greece.com ετοιμάζεται η καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ταυτόχρονα σε Βρυξέλλες και Αθήνα, Λ. Βασιλίσσης Σοφίας) για μαζική παραβίαση εκ μέρους του Υπουργείου Εξωτερικών της κοινοτικής οδηγίας 2000/78/ΕΚ που απαγορεύει διακρίσεις λόγω ηλικίας κλπ στην απασχόληση και εργασία.

    Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Εξωτερικών, εν μέσω οικονομικής κρίσης, και ενώ κάνει μύριες όσες διακρίσεις στα όρια υποχρεωτικής εξόδου από την εργασία λόγω ορίου ηλικίας (για άλλους στο 60 έτος που τους έδιωξαν και αμέσως μετά κατάργησαν τη διάταξη, στους διπλωματικούς μέχρι το 65ο και σε άλλους στο 67ο), τώρα φέρνει από τα γηροκομεία υπέργηρους συνταξιούχους Πρέσβεις 80 χρονών, για να τους ταϊζει με χρυσά κουτάλια από τα λεφτά του ελληνικού λαού.

    Στην προσφυγή, στην οποία επιτρέπεται και η τήρηση της εχεμύθειας ως προς το όνομα του καταγγέλλοντος, αφού θα κυνηγηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το κράτος που παραβιάζει το κοινοτικό δίκαιο και πέσει «καμπάνα» και παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ενώ θα χάσουν τον ύπνο τους οι επαναδιοριζόμενοι μετά τη συνταξιοδότησή τους Πρέσβεις), έχουν δηλώσει συμμετοχή και υπάλληλοι τόσο του διπλωματικού κλάδου και λοιπών κλάδων του Υπουργείου Εξωτερικών και απλοί πολίτες που φυσικά και έχουν «έννομο συμφέρον» για να κάνουν την καταγγελία.

    Για δηλώσεις συμμετοχής στην υπογραφή του εντύπου της καταγγελίας, δηλώστε στο

    http://www.equal-rights-greece.com

  3. Iuliana Costea says:

    Είμαι μια μαθήτρια 16 χρονών από Ρουμανία. Αξίζει να πώ πως η θεωρία του είναι πολύ ενδιαφέρουσα και δεν θα την θεωρούσα τόσο βαριά. Βασικά θα ήθελα στο μέλλον να σπουδάσω ψυχολογία και έτσι δεν μου φαίνονται τόσο απαιτιτικά αυτά. Αν υπάρχει κάποιος που θα μπορούσε να μου δώσει κάποιες συμβουλές για το πώς θα μπορουσα να προχωρήσω σε αυτό το επάγγελμα το e-mail μου είναι printsi@mailbox.gr αν έχει την καλοσύνη να με βοηθήσει ας επικοινωνήσει μαζί μου.
    Σας ευχαριστώ.

  4. Pingback: Η Ψυχανάλυση στην Ελλάδα και στον Κόσμο. « multiplication

  5. Dr. Antonios Chasouris says:

    Dear Sir/madam,

    Psychoanalysis is not a science and has never been. It is more a religion than a science with Freud as high priest and other psychoanalysts as saints. Nothhing of what Freud has said has been proven under simple research to hold. The worst thing for psychoanalyisis is that the greatest critisism against it has come from psychoanalysts. Examples could include Malinowski (1912) who completely disproved the oedipal complex, Alfred Adler (19070 who proposed a social interest that drives behaviour and Harrystack Sullivan (1922) who also disagreed with Freud’s unconscious motivation concepts. The problems of Psychoanalysis are not mainly philosophical or or scientic (Ekhlaren and Verstehen are good but out of practical scopes) but also theoretical and practical. Some of them can be summarised below:

    1. The existence of the unconscious: There is no scientific or even pseudoscientific evidence for the existence of the unconscious. Freud was never able to put forward a convincing argument about it and carl Rogers (1951) dismissed the idea of it by stating that “The client is aware of the problem and holds the solution to it”. Most concepts related to the unconscious are arbitrarily defined by Freud and his daugther with no explanation or description. The unconscious simply does not exist in the sense Freud and Yung put it. There have been numerous pieces of research that have shown that what is called unconscious behaviour is simply automatic behaviour necessary for survival and everyday functioning. Cognitive Behaviourists like Bandura, Mischel and Seligman have demonstrated that people are always aware of their difficulties and this is the actual source of their maladaptive responses.

    2. Freud’s concepts are ill defined and nonexistent. There is no oedipal complex (disproved by another psychoanalyst, no defence mechanisms (disproved by teh former psychoanalyst and father of RET Albert Ellis) no latency or phallic or anal stages. harrystack Sullivan (another psychoanalyst) was very oppositional to the concept of casstration anxiety. In addition, there is significant research that transference and counter transference simply do not exist (Beck, 1984; Kazdin, 1982; Blackham and Silberman;1981). Psychoanalysis therefore has no therapy techniques that can be considered valid.

    3. There has been significant research in the area of Psychoanalysis as Therapy. The most well known research that has put the tombstone on psychoanalysis is the research of Ellis (1977) who found out conclusively that patients who received long term analysis showed no significant improvement over patients receiving no treatment at all. Therefore there is no effectiveness of psychoanalysis as a therapy

    4. Psychoanalysis was always surrounded by myths. freud has achieved a mythical status by simply stating that sex is very important in life. But there is nothing mythical about psychoanalysis. The French psychologist Len writes: “Psychoanalysis is strong because it is based on myths: the myth of the desired mother, the myth of a primal horde the myth of uncontrollable urges that operate inside someone and drives them to pathology”. Modern psychologists have proved beyond doubt that psychoanalysis has even no myth at all.

    5. As atherapy is for an elite category of patients (mostly depressed and sexually deprived upper middle class women as Eysenck has put it) and it has no criteria for discharge.

    The above can only lead to the conclusion that psychoanalysis is as useless today as it was in Freud’s time. Psychoanalysis has no scientific basis Watson said, no practical application Thorndike charged no myth Ellis accused.

    Dr. Antonios Chasouris MSc MPhil CPsych MilCert RNZPB
    Specialist Clinical Child Psychologist
    Southland District Health Board
    Invercargill Child Adolescence and Family Service
    Southland Hospital PO Box 828 Invercargill 9840
    New Zealand

  6. βαγγελης says:

    τελικα ποια τα πλεονεκτηματα και τα μειονεκτηματα τησ θεωριας του.υπαρχουν?και ποια ειναι?

  7. Pingback: 500.212 επισκέψεις! | πολλαπλασιασμός=μοίρασμα

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s