Δημοκρατία, Εκπαίδευση και Πολιτισμός


1ο Διεθνές Συνέδριο Κριτικής Παιδαγωγικής

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος

1η ΗΜΕΡΑ: Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2007

Χαιρετισμοί
1η Συνεδρία: Περί Δημοκρατίας και Εκπαίδευσης
Προεδρεύοντες: Ηλίας Ματσαγγούρας
Donaldo Macedo: Noam Chomsky και Paulo Freire: Πέρα από την παγίδα της Παιδαγωγικής χωρίς ελευθερία και κρίση.
Ana Maria Freire: Συνδέοντας τη ζωή του Paulo Freire με την κατανόησή του για την εκπαίδευση, τη δημοκρατία και τον πολιτισμό.
Peter Trifonas: Χρέος και Καθήκον

2η ΗΜΕΡΑ: Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2007

2η Συνεδρία: Η Κριτική Παιδαγωγική στην αυγή του 21ου αιώνα
Προεδρεύων Κώστας Σκορδούλης
Peter Mc Laren: Η Κριτική Παιδαγωγική εναντίον της Αυτοκρατορίας: Επαναφορά της Κριτικής Παιδαγωγικής για τον 21ο αιώνα
Donaldo Macedo: Επαναεισαγωγή της κριτικής σκέψης στην Κριτική Παιδαγωγική
Γιώργος Τσιάκαλος: Οι Εχθροί της Κριτικής Παιδαγωγικής
Γιώργος Γρόλλιος Όψεις της Kριτικής Παιδαγωγικής στην Ελλάδα
Συζήτηση
3η Συνεδρία: To συγκείμενο της Παιδαγωγικής:Κοινωνικές ανισότητες, Κοινωνία Πληροφορίας, Τρομοκρατία.
Προεδρεύων: Θωμάς Μπαμπάλης
Γιάννης Μηλιός – Σταύρος Κυρανάκης: «Κοινωνία της Πληροφορίας», εκπαιδευτική ανισότητα και το δημοκρατικό έλλειμμα
Μαίρη Μπόση: Αναζητώντας τα όρια της διεθνούς ασφάλειας. Ο ρόλος της διεθνούς τρομοκρατίας
Μαρία Νικολακάκη: Τρομοκρατία-Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία και Εκπαίδευση χωρίς ελευθερία και κρίση: Θέματα διασύνδεσης
Βασίλης Κουλαΐδής: Σχολικά Προγράμματα και Κοινωνική Δικαιοσύνη
Συζήτηση
4η Συνεδρία: Εκπαιδεύοντας πολίτες ικανούς για κριτική σκέψη
Προεδρεύων: Διονύσης Βαβουγιός
Αθανάσιος Γκότοβος: Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα: Ένας θεσμός σε κρίση
Γεώργιος Πασιάς – Μαρία Νικολακάκη: O πολίτης στο Μετα-εθνικό και Παγκόσμιο τοπίο: Μια κριτική προσέγγιση.
Παναγιώτα Γούναρη: Κριτικές Παιδαγωγικές, Κριτικές Ταυτότητες: Αυτονομία, Πολιτειότητα και Δημοκρατία
Συζήτηση
Στρογγυλό τραπέζι

Αυτά περιλάμβανε το πρόγραμμα. Τα πράγματα όμως εξελίχτηκαν λίγο διαφορετικά και το συνέδριο έκλεισε άδοξα. Λίγα λόγια για τους πρωταγωνιστές παρόντες και απόντες (από τη σελίδα: http://www.sed.uth.gr/cpc2007/cv.html)

+ PAULO FREIRE (1921-1997)

O Paulo Reglus Neves Freire είναι ένας από τους πιο προβεβλημένους παιδαγωγούς του 20ου αιώνα. Γεννημένος στο Recife, πόλη την οποία αγαπούσε με πάθος σε όλη του τη ζωή, ο Freire διέγειρε την φαντασία πολλών ανθρώπων στην Βραζιλία με την ανανεωτική του προσέγγιση απέναντι στην παιδεία. Ήταν μια προσέγγιση που έδινε την δυνατότητα στους ανθρώπους να «διαβάσουν την λέξη και τον κόσμο». Θεωρήθηκε ως ανατρεπτικός από το στρατιωτικό καθεστώς, που κυβέρνησε την Βραζιλία μετά το πραξικόπημα του 1964, και, μετά από μια περίοδο φυλάκισής του, εστάλη για 16 χρόνια στη εξορία κατά διαστήματα στην Βολιβία, στην Χιλή, στις Η.Π.Α. και στην Γενεύη. Παρήγαγε συμβουλευτικό έργο σε διάφορα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των χωρών που μόλις είχαν αποκτήσει την ανεξαρτησία τους από την Πορτογαλία. Έγραφε συνεχώς κατά την διάρκεια της εξορίας του. Επέστρεψε στην πατρίδα του Βραζιλία το 1980. Ήταν από τους ιδρυτές του Εργατικού Κόμματος στην Βραζιλία και στα 60 του ανέλαβε το επίπονο έργο του Γραμματέα Εκπαίδευσης της Δημοτικής Αρχής του Σάο Πάολο.

Η σκέψη του είναι ριζοσπαστική και μεταποικιοκρατική ενώ η προσέγγισή του απέναντι στην παιδεία δίνει εξ ολοκλήρου έμφαση στην πολιτική της γνώσης. Παρά την διαρκή του υποστήριξη στις κοινωνικές σχέσεις της εκπαίδευσης, ήταν πάντα κατηγορηματικός υπέρ του καθοδηγητικού χαρακτήρα της κοινωνικά μεταρρυθμιστικής εκπαίδευσης, επικεντρώνοντας στην έννοια της πράξης (αντί της θεωρίας), την οποία μπορεί να επιβάλει ο εκπαιδευτικός και η οποία, ωστόσο, δεν πρέπει να εκφυλιστεί προς την κατεύθυνση του απολυταρχισμού.

Ο Freire αναγνωρίζεται, γενικώς, ως ο μεγάλος εκφραστής αυτού που κοινώς αναφέρεται ως κριτική παιδαγωγική. Θεωρητικός και ακτιβιστής, ταυτόχρονα, ο Freire, συνεχώς και μέχρι το τέλος της ζωής του έγραφε βιβλία, μερικά από τα οποία εκδίδονται ακόμη και μετά τον θάνατό του. Θα ήταν άδικο να προσπαθήσουμε να δικαιώσουμε τις ιδέες του αναφερόμενοι μόνο στο πιο γνωστό του έργο, την «Παιδαγωγική των Καταπιεσμένων», διότι το συνολικό του έργο είναι πολύ μεγάλο. Άγγιξε τις ψυχές πολλών με την γλώσσα της ελπίδας και της δυνατότητας. Κατά την άποψη του Paulo Evaristo Arns, πρώην Καρδιναλίου του Σάο Πάολο, ο Paulo Freire άγγιξε όχι μόνο τις ψυχές των ανθρώπων, αλλά και σημαντικών θεσμών όπως του θεσμού της Εκκλησίας. Πολλοί μιλούν για εκείνο το δυνατό ύφος του κειμένου, του σχετικού με την εκπαίδευση που έγραψε ο Freire το 1968 απευθυνόμενος προς το Συνέδριο των Επισκόπων στο Medellin της Κολομβίας, ένα ορόσημο της ανάπτυξης της Θεολογίας της Απελευθέρωσης.

DONALDO MACEDO

Ο Donaldo Macedo είναι Τακτικός Καθηγητής Αγγλικής, Διακεκριμένος Καθηγητής Ελεύθερων Τεχνών και Εκπαίδευσης και διευθυντής του Τμήματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, στην Βοστώνη. Έχει δημοσιεύσει εκτεταμένα πάνω σε γλωσσολογικά θέματα, την κριτική ανάγνωση και γραφή και την δίγλωσση και πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Στις δημοσιεύσεις του συμπεριλαμβάνονται τα εξής βιβλία: Literacy: Reading the Word and the World (with Paulo Freire, 1987), Literacies of Power: What Americans Are Not Allowed to Know (1994), Dancing With Bigotry (με τη Lilia Bartolome, 1999), Critical Education in the New Information Age (με τους Paulo Freire, Henry Giroux και Paul Willis, 1999), The Ηegemony of English (με Μπέσσυ Δενδρινού και την Παναγιώτα Γούναρη, 2003), The Globalization of Racism (με την Παναγιώτα Γούναρη, 2005) Chomsky on Miseducation (με τον Noam Chomsky, 2000) και Ideology Matters (με τον Paulo Freire, προς δημοσίευση).

PETER MCLAREN

Γεννήθηκε το 1948 στο Τορόντο, Οντάριο, του Καναδά και μεγάλωσε στην Winnipeg, Manitoba. Κατέχει Μάστερ στην Αγγλική Λογοτεχνία από το Πανεπιστήμιο του Waterloo το 1973. Παρακολούθησε το Toronto Teachers College και εν συνεχεία σπούδασε Εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο και μεταπτυχιακό στο Brock University’s College of Education και διδακτορικό στο Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto.

Ακολούθως, από το 1985 και για 8 χρόνια, δίδαξε στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι όπου συνεργάστηκε με τον Henry Giroux, εποχή κατά την οποία η κριτική παιδαγωγική, κέρδιζε έδαφος στα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων της Βόρειας Αμερικής.

Ο McLaren, εκτός από συγγραφέας, είναι και εκδότης και συνεκδότης περίπου σαράντα βιβλίων και μονογραφιών. Αρκετά από τα άρθρα, τα κεφάλαιά του, συνεντεύξεις, αναθεωρήσεις, σχόλια και στήλες έχουν δημοσιευτεί σε πολλά περιοδικά παγκοσμίως. Τα πιο πρόσφατα βιβλία του είναι:

· Pedagogy and Praxis in the Age of Empire (with Nathalia Jaramillo, Sense Publishers, 2007) (Review)

· Rage + Hope (Peter Lang, 2006) (Review)

· Capitalists and Conquerors (Rowman and Littlefield, 2005)

· Teaching Against Global Capitalism and the New Imperialism (with Ramin Farahmandpur, Rowman and Littlefield, 2005)

· Red Seminars: Radical Excursions into Educational Theory, Cultural Politics, and Pedagogy (Hampton Press, 2005)

· Marxism Against Postmodernism in Educational Theory (with Dave Hill, Mike Cole, and Glenn Rikowski)

Che Guevara, Paulo Freire, and the Pedagogy of Revolution (Rowman and Littlefield, 2000)

· Revolutionary Multiculturalism: Pedagogies of Dissent for the New Millennium, (Westview Press, 1997)

· Counternarratives, (with Henry Giroux, Colin Lankshear and Mike Peters, Routledge, 1997)

· Critical Pedagogy and Predatory Culture, (Routledge, 1995).

PETER TRIFONAS

Ο Δρ Trifonas είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Ontario Institute for Studies in Education/Ut και διδάσκει και στην επαγγελματική εκπαίδευση δασκάλων και στα προπτυχιακά προγράμματα. Σπούδασε «Θεμελίωση Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών», το οποίο προσφέρεται on line, και «Τεχνολογία και Εκπαίδευση». Τα πεδία ενδιαφέροντος του βρίσκονται ανάμεσα στην ηθική, στην φιλοσοφία της εκπαίδευσης, στην γραφή και ανάγνωση, στην τεχνολογία και στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Τα πιο πρόσφατα έργα του καθηγητή Trifonas είναι: «The Ethics of Writing: Derrida, Deconstruction, and Pedagogy»; «Ethics, Institutions, and the Right to Philosophy (with Jacques Derrida)»; «Barthes and the Empire of the Signs»; «Umberto Eco, and Football, Revolutionary Pedagogies» (edited); «Pedagogies of Difference (edited)».

PANAGIOTA GOUNARI

H Παναγιώτα Γούναρη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια και διευθύντρια του Διαδικτυακού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, στην Βοστώνη. Διδάσκει Ψυχογλωσσολογία, διγλωσσική/πολυπολιτισμική εκπαίδευση, και τεχνολογία στην εκπαίδευση της γλώσσας. Τα κυριότερα πεδία ενδιαφέροντός της είναι η κριτική εφαρμοσμένη γλωσσολογία, η γλωσσική πολιτική και η γλωσσική ηγεμονία, ο ρόλος της γλώσσας στην κοινωνική αλλαγή και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου παράγοντα και της δημοκρατίας καθώς επίσης, και η κριτική παιδαγωγική. Στις πιο πρόσφατες δημοσιεύσεις της συμπεριλαμβάνονται τα βιβλία The Ηegemony of English (2003) με τον Donaldo Macedo και τη Μπέση Δενδρινού, The Globalization of Racism (2005) με τον Donaldo Macedo, καθώς και το τα άρθρα «Contesting the Cynicism of Neoliberal Discourse: Moving Towards a Language of Possibility” και “Unlearning the Official History: Agency and Pedagogies of Possibility.”

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΥΛΑΪΔΗΣ

O Βασίλης Κουλαϊδής είναι Καθηγητής Παιδαγωγικής στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Αναπληρωτής Πρόεδρος του.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν στην διάχυση της επιστημονικής και τεχνολογικής γνώσης (τόσο στην τυπική όσο και στις μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης) και την ανάλυση των διαδικασιών ανάπτυξης των σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υλικού.

Η εκτενής συγγραφική του δραστηριότητα στα παραπάνω θέματα περιλαμβάνει 8 βιβλία (στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα) και μεγάλο αριθμό άρθρων σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά (Public Understanding of Science, Research in Science Education, Science Education, Educational Studies, International Journal of Science Education, Didaskalia, European Journal of Teacher Education, κα.).

Διευθύνει σημαντικό αριθμό σχετικών ερευνητικών προγραμμάτων και διατριβών στην Ελλάδα και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Συνεργάζεται με το Υπουργείο Έρευνας, Τεχνολογίας και Ανώτατης Εκπαίδευσης της Πορτογαλίας (πρόγραμμα Ciencia Viva) και είναι Πρόεδρος της επιτροπής για την αξιολόγηση των Ερευνητικών Κέντρων και Τμημάτων για την Εκπαίδευση (25 Κέντρα) στη Πορτογαλία.

Είναι συντονιστής της θεματικής ενότητας «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Διατέλεσε (Νοε. 2000 – Οκτ. 2004) Αντιπρόεδρος του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας. Την περίοδο αυτή εκπροσωπούσε την Ελλάδα στη Επιτροπή Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη Επιτροπή Παιδείας του ΟΟΣΑ και στο Board of Participating Counties για το πρόγραμμα PISA.

ΜΑΤΣΑΓΓΟΥΡΑΣ ΗΛΙΑΣ

Ο Ματσαγγούρας Ηλίας είναι Καθηγητής Διδακτικής στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το έργο του περιστρέφεται γύρω από τη θεωρία και την πράξη της εκπαίδευσης και της διδασκαλίας. Σε αυτό το πλαίσιο αναζητά τις θεωρητικές παραδοχές και διαφοροποιήσεις της Κριτικής Παιδαγωγικής και τις πραξιακές προεκτάσεις της. Πρόσφατα έργα του είναι:

1. Ο Σχολικός Εγραμματισμός. Αθήνα: εκδόσεις Γρηγόρη, 2007

2. Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του Γραπτού Λόγου. Αθήνα: εκδόσεις Γρηγόρη, 2005

3. Η Διαθεματικότητα στη Σχολική Γνώση. Αθήνα: εκδόσεις Γρηγόρη, 2004.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΡΟΛΛΙΟΣ

Ο Γιώργος Γρόλλιος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι πτυχιούχος Φαρμακευτικής, Παιδαγωγικής Ακαδημίας και Παιδαγωγικού Τμήματος. Εργάστηκε για 14 χρόνια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έχει διδάξει 10 χρόνια στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης «Δημήτρης Γληνός». Σήμερα είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. έχοντας ως αντικείμενο την παιδαγωγική με έμφαση στο αναλυτικό πρόγραμμα. Έχει γράψει τέσσερα βιβλία με θέματα α) τα Ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα, β) το περιοδικό Επιστημονικό Βήμα του Δασκάλου, γ) την εφαρμογή προγράμματος γραμματισμού μεταναστών και δ) την οπτική του Βραζιλιάνου παιδαγωγού Paulo Freire για το αναλυτικό πρόγραμμα. Επίσης, είναι συγγραφέας περίπου 40 άρθρων σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά ή συλλογικούς τόμους.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΗΛΙΟΣ

Ο Γιάννης Μηλιός είναι Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο Ε.Μ. Πολυτεχνείο (Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, Τομέας Ανθρωπιστικών Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου -ΑΚΕΔ).

Από το 1982 διευθύνει την τριμηνιαία επιθεώρηση οικονομικής και πολιτικής θεωρίας Θέσεις. Είναι επίσης μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Γερμανικής επιστημονικής έκδοσης Beitraege zur Marx-Engels-Forschung. Neue Folge, της Ιταλικής επιθεώρησης Proteo, rivista a carattere scientifico di analisi delle dinamiche economico-produttive e di politiche del lavoro και της Βραζιλιάνικης επιθεώρησης Cadernos de Direito, (Universidade Metodista de Piracicaba, Brazil).

Επιστημονικές εργασίες του δημοσιεύονται στην ελληνική, αγγλική, γερμανική, γαλλική, ισπανική, ιταλική και τουρκική γλώσσα. Tα πιο πρόσφατα βιβλία του είναι: Karl Marx and the Classics, Ashgate Aldershot, 2002 και Η θεωρία του Μαρξ για τον καπιταλισμό. Πλευρές μιας θεωρητικής και πολιτικής ρήξης, (με τους Δ. Δημούλη & Γ. Οικονομάκη, εκδ. Νήσος 2005). Το βιβλίο του Εκπαίδευση και εξουσία (πρώτη έκδοση 1981) έχει κάνει μέχρι σήμερα τέσσερις εκδόσεις.

Η έρευνά του επικεντρώνεται αφενός στις θεωρίες της αξίας και του χρήματος και αφετέρου στο ρόλο των θεσμών, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης, στη συνολική οικονομική και κοινωνική αναπαραγωγή.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΥΡΑΝΑΚΗΣ

Ο Σταύρος Κυρανάκης είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (Warwick University) και υποψήφιος διδάκτορας στον Τομέα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ. Η έρευνά του επικεντρώνεται στις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. Εργάζεται ως επιστημονικός συνεργάτης στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΚΟΤΟΒΟΣ

Ο Αθανάσιος Ε. Γκότοβος γεννήθηκε το 1951. Σπούδασε στο Ιεροδιδασκαλείο Βελλάς, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (Φιλοσοφική Σχολή) και στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, όπου και υπέβαλε τη διδακτορική του διατριβή (Τμήμα Επιστημών της Αγωγής) με θέμα «Γλώσσα και αλληλεπίδραση των παιδιών των Ελλήνων μεταναστών στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και το Δυτικό Βερολίνο». Από το 1981 εργάζεται στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και σήμερα είναι καθηγητής στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής. Στο πεδίο της ειδίκευσής του ανήκουν οι Θεωρίες του Σχολείου, η Διδακτικής της Γλώσσας και της Ιστορίας, οι Θεωρίες της Κοινωνικοποίησης και η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Έχει δημοσιεύσει διάφορα βιβλία καθώς και άρθρα σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα περιοδικά.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΣΙΑΣ

Ο Γεώργιος Κων. Πασιάς είναι Επίκουρος καθηγητής Συγκριτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Διδάσκει τα γνωστικά αντικείμενα Συγκριτική Εκπαίδευση, Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική και Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση. Έχει δημοσιεύσει βιβλία στα ελληνικά, μελέτες σε συλλογικούς τόμους και άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Είναι μέλος του Δ.Σ της Ελληνικής Εταιρείας Συγκριτικής Εκπαίδευσης (ΕΛΕΣΕ), μέλος της Comparative Education Society in Europe (CESE) και της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας.

ΜΑΙΡΗ ΜΠΟΣΗ

Πολιτικός Επιστήμονας – Διδάκτορας Νομικής Σχολής, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης).

Συγγραφέας των βιβλίων:

«Ελλάδα και Τρομοκρατία», Εκδ. Σάκκουλα, 1996.

«Ζητήματα Ασφάλειας στη Νέα Τάξη Πραγμάτων», Εκδ. Παπαζήση, 1999.

«Περί του Ορισμού της Τρομοκρατίας», Εκδ. Τραυλός, 2000.

«Αντιτρομοκρατική Νομοθεσία – Ελλάδα και Διεθνές Περιβάλλον»-Εκδ. Σάκκουλα, 2004.

Έχει εκδώσει άρθρα στην Ελλάδα και το εξωτερικό για την Τρομοκρατία, τη Διεθνή Ασφάλεια, τις Διεθνείς Σχέσεις.

Διδάσκει στη Σχολή Εθνικής Ασφάλειας και στη Σχολή Εθνικής Αμυνας.

Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Π.Δ. 407/80) στη Ρόδο τα μαθήματα:

«Ευρωμεσογειακές Σχέσεις»,

«Η Διπλωματία και η Στρατηγική των Μεγάλων Δυνάμεων στη Μεσόγειο» και

«Περιφερειακή Ασφάλεια»

• Δίδαξε στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου.

• Επίκουρη Καθηγήτρια Παν/μιου Πειραιώς στο Τμήμα Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών.

ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ

Η Μαρία Νικολακάκη σπού­δασε Παιδαγωγικά στη Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιώς, στη Σχολή Νηπια­γωγών Αθηνών, στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης και στο Παιδα­γωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκ­παίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.Πραγματοποίησε μεταπτυ­χιακές σπουδές στο Πανεπι­στήμιο Αθηνών (ΠΤΔΕ και ΦΠΨ), όπου εκπόνησε και τη διδα­κτορική της διατριβή στο χώρο των Επιστημών της Αγωγής. Στη συνέχεια εκπόνησε δύο μεταδιδακτορικές έρευνες, μία (με υποτροφία NATO) στο Institute of Education – Univer­sity of London και μία (με υπο­τροφία του IKY) στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Υπήρξε Honorary Fellow του Πανεπιστημίου Wisconsin Madison. Eivαι Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγω­γικού Τμήματος Ειδικής Αγω­γής του Πανεπιστημίου Θεσ­σαλίας στο γνωστικό αντικεί­μενο «Παιδαγωγικά: Διδακτική Μεθοδολογία».

Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει:

«Αγωγή Προσχολικής Ηλικίας»,

«Διαθεματικότητα και συνεκπαίδευση στο δημοτικό σχολείο»,

«Ο εκσυγχρονισμός της διδασκαλίας των μαθηματικών στο ελληνικό δημοτικό σχολείο»,

«Παγκοσμιοποίηση Τεχνολογία και Παιδεία στη Νέα Κοσμόπολη», καθώς και πλήθος άρθρων.

Advertisements

One thought on “Δημοκρατία, Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s