Μαθηματικά (ενοχλητικά): Μια δίκαιη μοιρασιά.


Δυο ξυλοκόποι μετά την κοπιαστική δουλειά τους στο δάσος κάθονται να φάνε το φτωχικό τους κολατσιό: δυο καρβέλια ψωμί ο πρώτος και τρία ο δεύτερος. Να ‘σου και ένας οδοιπόρος! Τον προσκαλούν να φάει μαζί τους και μοιράζονται το φαγητό. Φεύγοντας ο οδοιπόρος τους δίνει 5 χρυσά νομίσματα λέγοντας: «Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία, μοιραστείτε τα ανάλογα με το πόσο έφαγα από τον καθένα σας».

Πώς θα τα μοιραστούν άραγε:

Advertisements

13 thoughts on “Μαθηματικά (ενοχλητικά): Μια δίκαιη μοιρασιά.

  1. Αν το μοιράστηκαν στα 3 όλο το φαγητό συνολικά(και όχι πόσο είχε ο καθένας), τότε είναι 1,67 κομμάτι ο καθένας. Θα πρέπει να πάρει περίπου 3 νομίσματα αυτός με τα 2 κομμάτια και 2 νομίσματα αυτός με τα 3.
    Αν πήρε μισό από τον καθένα, δηλαδή 1 κομμάτι από αυτόν με τα 2 και 1,5 από αυτόν με τα 3, θα πάρει με αναλογία 3/2, 3 νομίσματα αυτός με τα 3 κομμάτια και 2 αυτός με τα 2.
    Με προβληματίζει η διατύπωση «πόσο έφαγα από τον καθένα». Αν το πάρουμε ότι, στην τελική, ενδιαφέρει τι ποσοστό πίτας έφαγε από τον καθένα και όχι τι ποσότητα, στη δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να πάρει ο καθένας 2,5 νομίσματα(αλλά έτσι όπως διατυπώνεται το πρόβλημα, εγώ καταλαβαίνω ότι ενδιαφέρει η ποσότητα πίτας που έφαγε ο «λαίμαργος» οδοιπόρος).

    Ps: Καλή πρωτοχρονιά!

  2. autos pou edwse dyo komatia tha parei 2 nommismata kai o allos me ta 3 komatia 3 nomismatagiati: o prwtos prosfere ta 2/5 kai o deuteros ta 3/5 toy synolikoy fagitoy

  3. Εγώ πάλι είχα άλλο μαθηματικό πρόβλημα την πρωτοχρονιά έπρεπε το ένα φλουρί της βασιλόπιτας να το μοιράσω σε 4 παιδιά. Πολλά χέρια πήγαν και ήρθαν και τελικά τα φλουριά μοιράστηκαν δίκαια.
    Εύχομαι να έχουμε όλοι το φλουρί της αγάπης μέσα στην καρδιά μας για ένα δημιουργικό , ειρηνικό και ευτυχισμένο 2009 .
    Όσο για τον οδοιπόρο το πρόβλημα θα παραμένει άλυτο γιατί δεν γνωρίζουμε πόσο έφαγε και από ποιον , εάν έφαγε μεγαλύτερες ή μικρότερες μπουκιές από κάποιον ,εάν περίσσεψε καθόλου ή τέλος εάν κάποιος έμεινε νηστικός .

  4. Δεν έμεινε κανένας νηστικός και όλοι έφαγαν εξίσου όλο το λιγοστό φαγητό τους. Δηλαδή το φαγητό χωρίστηκε σε τρία ίσα μερίδια. Μην ψάχνετε για κόλπα. Το παιχνίδι εδώ είναι πάντοτε καθαρό.

    Όσον αφορά τώρα τα φλουριά, απορώ γιατί οι αγιοβασιλόπιτες ή χριστόπιτες δεν έχουν τόσα φλουριά όσα και αυτοί που θα τη φάνε, όπως έκανε και ο αγιοβασίλης που μοίραζε πιτούλες στους φτωχούς που όλες είχαν μέσα το κατιτίς, τελικά κάτι σαν ανταλλαγή δώρων που κάνουν πολλές οικογένειες.
    Ως πότε θα έχουμε ανάγκη την τύχη και όχι το πρόγραμμα, το σχεδιασμό, την πρόνοια και την αλληλεγγύη;

  5. +1.

    Εμένα μου αρέσει και το σύστημα που είχαν σε πολλά χωριά που έβαζαν διαφορετικά πράγματα μέσα και συμβόλιζε το καθένα κάτι άλλο. Πχ. Στάχυ για το στάβλο, οδοντογλυφίδα για το σπίτι, καρπός για το χωράφι κ.ο.κ.

    Πολύ ωραίο ήταν. Γιατί το καταργήσαμε?

    Ps: Τελικά με τη λύση του προβλήματος πώς πάμε? Θα πληρωθούν οι ξυλοκόποι ή θα τους φάει και αυτούς η οικονομική κρίση τα λεφτά?

  6. εφαγε ο καθένας 5/3 πιτας. το 5/3 αντιστοιχει σε 5 νομίσματα.
    το 1/3 – 1 νόμισμα

    αρα ο πρώτος εφαγε από τα δύο του κομμάτια τα 5/3 και προσέφερε 1/3 – θα παρει ένα νόμισμα

    ο δεύτερος εφαγε από τα τρία του κομμάτια τα 5/3 και προσέφερε 4/3 – θα παρει τέσσερα νόμισματα

  7. H απάντηση του Ηλία:
    Βάλανε και τα πέντε κομμάτια μαζί.
    Πέντε ήταν. Κόψανε το κάθε κομμάτι σε τρία. Δέκα πέντε.
    Φάγανε ο κάθε ένας από πέντε κομματάκια μικρά. Όλοι το ίδιο φάγανε. Ο επισκέπτης έφαγε τέσσερα κομματάκια από αυτόν που είχε τα τρία μεγάλα. Από αυτόν που είχε τα τρία μεγάλα, του έφαγε το ένα κομματάκι. Το ένα έκτο του. Του έδωσε ένα ευρώ. Στον άλλο, που του έφαγε τα τέσσερα ένατα, του έδωσε τέσσερα ευρώ.
    Ο Ηλίας πάει στην τρίτη τάξη του Δημοτικού.

  8. Δεν την είδε, φυσικά. Και στον αδελφό του έβαλα μια παραλλαγή. Με δύο προσκεκλημένους. Επίσης, ξανάγραψα την ιστορία με τις μαϊμούδες (έβαλα χοχλιούς, επί το κρητικότερον) και διαβάζοντάς της στους γιους μου τους εξήγησα ίντα ΄ναι το χρηματιστήριο. Όταν ανοίξουν τα σχολεία, το ίδιο μάθημα θα κάνω και στα κοπέλια μου. Οι δυο βδομάδες που μεσολαβούν μέχρι τις εξετάσεις προσφέρονται για τέτοιου είδους – εποικοδομητικά – μαθήματα. Αν θες, πήγαινε στο λινκ και δες τις τροζάδες που έχω αναμαζώξει στο τάχατες μπλογκ. http://paterolakas.blogspot.com/search/label/Γρίφοι

  9. θα παρει 1 ο ενας και ενα ο αλλος και τα αλλα θα τα φανε γιατι ο οδοιπορος ο καντ τουσ εφαγε το φαγητο και πεινανε ακομα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s