ΤΑ ΝΕΑ, Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2010

Έρευνα του Χρήστου Κάτσικα

Προσλήψεις μόνο μέσω ΑΣΕΠ και σημαντική μείωση των διορισμών από φέτος

Αλλαγές στον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών στη σχολική εκπαίδευση αλλά και στις καθηγητικές σχολές και στις σχολές δασκάλων και νηπιαγωγών είναι έτοιμο να ανακοινώσει το επόμενο χρονικό διάστημα το υπουργείο Παιδείας με νομοσχέδιο που θα φέρει στη Βουλή.

Σε κατάσταση νευρικού κλονισμού βρίσκονται χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί, αναπληρωτές και ωρομίσθιοι, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι σε κάποιον από τους καταλόγους προσλήψεων του υπουργείου Παιδείας καθώς όλα δείχνουν ότι ανατρέπεται το ισχύον καθεστώς διορισμών από φέτος με τη σημαντική μείωση των προσλήψεων και την επιστροφή στα 30άρια τμήματα στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Δύο κύκλοι
Σε σπάσιμο των σχολών των εκπαιδευτικών σε δύο κύκλους (για εκπαιδευτικούς της τάξης και διοικητικούς της εκπαίδευσης) με αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, Πιστοποιητικό Εκπαιδευτικής Επάρκειας ως απαραίτητο κριτήριο για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό των εκπαιδευτικών για διεκδίκηση μιας θέσης στα σχολεία, σκέψεις για ανεξάρτητο κύκλο σπουδών για παιδαγωγική κατάρτιση και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από το πρώτο έτος του διορισμού του είναι μερικά από τα μελλοντικά σχέδια που ετοιμάζεται να ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας με πολυνομοσχέδιο που θα φέρει στη Βουλή πριν από τα μέσα Μαρτίου. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών θα γίνονται μόνο με τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, όπου σε κάθε υποψήφιο που θα ξεπερνάει την οριζόμενη βάση θα προσμετρώνται η προϋπηρεσία και οι μεταπτυχιακές σπουδές.

Οι προσλήψεις
Αν και όσα καθορίζει το νομοσχέδιο θα ισχύουν για τη σχολική χρονιά 2011-12, μεγάλο πρόβλημα έχει προκύψει με τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών στη λεγόμενη μεταβατική περίοδο (σχολική χρονιά 2010-11) που έχει αναστατώσει χιλιάδες ενδιαφερομένους. Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς προσλήψεων για το σχολικό έτος 2010-11 το υπουργείο Παιδείας οφείλει να διορίσει:

1 Τη δεύτερη φουρνιά των επιτυχόντων του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (ποσοστό 60%). Με βάση τα στοιχεία από αυτή την κατηγορία θα διοριστούν συνολικά 2.536 εκπαιδευτικοί. (Από αυτούς οι 1.060 είναι δάσκαλοι, ωστόσο επειδή δεν υπάρχουν τόσοι θα μεταφερθούν 98 θέσεις στην επόμενη κατηγορία του 40%).

2 Από τον ενιαίο πίνακα (ποσοστό 40%) περίπου 1.690 εκπαιδευτικούς.

3 Περίπου 400 εκπαιδευτικούς (το 1/5 του συνόλου) από την κατηγορία εκείνη των εκπαιδευτικών που στις 30-6-2008 είχαν συμπληρώσει πραγματική προϋπηρεσία τουλάχιστον τριάντα μηνών προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού σε δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

4 Περίπου 1.000 εκπαιδευτικούς από την κατηγορία του 24μήνου (εκπαιδευτικοί που έχουν συμπληρώσει είκοσι τέσσερις μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού και έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ).

5 Πεντακόσιους έως 600 πολυτέκνους εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί με τέκνα, τα οποία είναι ανήλικα ή υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία ή σπουδάζουν, εγγράφονται μέχρι 30 Ιουλίου κάθε έτους σε ειδικό πίνακα και διορίζονται σε θέσεις εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

6 Πενήντα έως 100 πρώην εκπαιδευτικούς ιδιωτικών σχολείων.

Ντόμινο καθυστέρησης στους διορισμούς

Η ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ) αποκάλυψε τη σημαντική μείωση των μόνιμων διορισμών. Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ) αναφέρεται ότι το 2010 θα διοριστούν 3.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Όπως όμως δείξαμε παραπάνω η υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας που απορρέει από το θεσμοθετημένο πλαίσιο είναι να διορίσει τη σχολική χρονιά 2010-11 περίπου 6.000 νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές, όσους πάνω- κάτω διορίστηκαν και τη χρονιά 2009-10.

Τι θα γίνει με τους υπόλοιπους 3.000 εκπαιδευτικούς; Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στον διορισμό των εκπαιδευτικών που σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς έπρεπε να διοριστούν φέτος σε δύο φάσεις:

τους μισούς (3.000) τη σχολική χρονιά 2010-11 και τους άλλους μισούς (3.000) τη σχολική χρονιά 2011-12. Η προοπτική αυτή περιγράφεται και στο «Ενημερωτικό Σημείωμα» του υπουργείου Οικονομικών (Φεβρουάριος 2010) σύμφωνα με το οποίο «η αναστολή προσλήψεων για το 2010, όπως περιγράφεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, δεν θα οδηγήσει σε ματαίωση της εύλογης προσδοκίας των πολιτών που περιμένουν να ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού τους. Θα προβλεφθεί η σταδιακή τους απορρόφηση από το Δημόσιο τα επόμενα έτη, με αντίστοιχη παράταση των οριστικών πινάκων του ΑΣΕΠ που εκδόθηκαν ή επίκειται να εκδοθούν».

Ωστόσο είναι φανερό ότι μια τέτοια εξέλιξη είναι πιθανό να λειτουργήσει σαν «ντόμινο καθυστέρησης».

Με 30άρια τμήματα οι τάξεις

Η ΝΕΑ «διαχείριση του εργασιακού βίου των εκπαιδευτικών» όπως ονομάστηκε από την υπουργό Παιδείας, σύμφωνα με την Αγγελική Φατούρου, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, «είναι φανερό ότι έχει μια μη θεατή στόχευση:

να μειώσει σημαντικά τους διορισμούς στην εκπαίδευση. Παράλληλα φαίνονται και οι πρώτες επιπτώσεις καθώς με εντολή του υπουργείου τη νέα χρονιά οι σχολικές τάξεις θα φορτωθούν με 30άρια τμήματα και όχι 25άρια».

Σύμφωνα με τον αδιόριστο εκπαιδευτικό Βασίλη Μόσχο «αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο “εξαφανίζει” από το εκπαιδευτικό τοπίο χιλιάδες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται με βάση την προϋπηρεσία τους σε πορεία πρόσληψης ή διορισμού, γεγονός που δημιουργεί σημαντικές ανατροπές στις ζωές των αδιόριστων εκπαιδευτικών, παραμένει και ακόμη ένα σημαντικό ερώτημα. Πώς εννοεί το υπουργείο τη συμμετοχή στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ; Οι προηγούμενες συμμετοχές και επιτυχίες στον διαγωνισμό θα πάψουν να ισχύουν;