Πρώτη δημοσίευση 15 Μαρτίου 2010

a-chat-with-daniel-goleman-author-of-emotional-intelligence

Ο Αμερικανός ψυχολόγος Daniel Goleman (Ντάνιελ Γκόλμαν), γεννημένος το 1946, συνδυάζει την ιδιότητα του ψυχολόγου και του δημοσιογράφου με εξειδίκευση στις νευροεπιστήμες και την ψυχολογία. Ως διεθνώς αναγνωρισμένος συγγραφέας, λαμβάνει συχνά μέρος σε διαλέξεις και επαγγελματικά, επιμορφωτικά σεμινάρια, αγορεύοντας σε πανεπιστήμια και κολέγια, καθώς σε ακροατήρια αποτελούμενα από στελέχη επιχειρήσεων. Ο Goleman εργάζεται ως δημοσιογράφος, ασχολούμενος με επιστημονικά θέματα. Επί σειρά ετών, έχει συνεισφέρει επανειλημμένως άρθρα του στην εφημερίδα «New York Times», γράφοντας για τις λειτουργίες του εγκεφάλου και τις συμπεριφοριστικές επιστήμες.

Το 1995, το βιβλίο του «Emotional Intelligence» («Συναισθηματική Νοημοσύνη», εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 1996) κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Bantam και παρέμεινε στη λίστα των ευπώλητων των «New York Times» για ενάμισι χρόνο, πουλώντας πάνω από 5.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως, σε περισσότερες από 30 χώρες -ενώ σε πολλές από αυτές έγινε best-seller.

Το 2006 εκδόθηκε το βιβλίο «Social Intelligence: The New Science of Human Relationships» («Κοινωνική Νοημοσύνη: Η Νέα Επιστήμη των Ανθρώπινων Σχέσεων», εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2006). Η θεωρία της «Κοινωνικής Νοημοσύνης» ισοδυναμεί με μια άλλη πτυχή της συναισθηματικής νοημοσύνης, αυτής της διαπροσωπικής της πλευράς, η οποία μπορεί να γίνει κατανοητή σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα των «νευροεπιστημών» («neurosciences»). Το βιβλίο του Goleman εξετάζει το βαθμό στον οποίο η νέα αυτή επιστήμη σχετίζεται με παραμέτρους όπως η υγεία, ο αλτρουισμός, ο ρόλος των γονιών και των συνεπακόλουθων εκδηλώσεων αγάπης, οι διαδικασίες μάθησης και η ανάληψη υπεύθυνων, ηγετικών θέσεων.

Το πιο πρόσφατο βιβλίο του Daniel Goleman έχει τίτλο «Ecological Intelligence: How Knowing the Hidden Impacts of What We Buy Can Change Everything». Στο βιβλίο, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι στο εξής οι νέες μορφές τεχνολογίας θα μας προσφέρουν τη δυνατότητα να γνωρίζουμε τι ακριβώς καταναλώνουμε (παρέχοντάς μας ένας είδος «ριζικής διαφάνειας» ή «radical transparency» κατά τον Goleman). Εκτός δηλαδή από τις καθημερινές, καταναλωτικές μας συνήθειες, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με την υγεία μας, θα είμαστε πλέον ενήμεροι και για τις κοινωνικές, τις οικονομικές και τις περιβαλλοντικές ή οικολογικές επιπτώσεις των προϊόντων που αγοράζουμε.

Στο βιβλίο του αυτό ο συγγραφέας ασχολείται με τη λογική σύμφωνα με την οποία μπορούν οι καταναλωτές να φερθούν ευφυώς, να μάθουν να συνυπολογίζουν στην καθημερινή ζωή τους τις «άγνωστες» και συχνά «κρυμμένες» οικολογικές συνέπειες των προϊόντων που αγοράζουν ή γενικά μεταχειρίζονται.

«Ο κόσμος μας, ένας κόσμος υλικής αφθονίας, φέρει ένα κρυμμένο τίμημα. Δεν μπορούμε να δούμε τον βαθμό στον οποίο τα πράγματα που αγοράζουμε και χρησιμοποιούμε καθημερινά έχουν κόστος σε άλλα επίπεδα -αγνοούμε τι στοιχίζουν στον πλανήτη. […] Καθένα από αυτά τα πράγματα έχει τη δική του ιστορία και το δικό του μέλλον, καταβολές και καταλήξεις που παραμένουν εν πολλοίς κρυφές για μας, μια σειρά επιπτώσεων που απορρέουν σταδιακά από την αρχική εξαγωγή ή παραγωγή των συστατικών του, κατά την κατασκευή και μεταφορά του, μέσω των ανεπαίσθητων συνεπειών της χρήσης του στα σπίτια και τους χώρους εργασίας μας, μέχρι την ημέρα που απαλλασσόμαστε από αυτό. Εντούτοις, οι αόρατες συνέπειες όλων αυτών των πραγμάτων μπορεί να είναι η πιο σημαντική πτυχή τους», σημειώνει μεταξύ άλλων στον Πρόλογό του ο Ντάνιελ Γκόλμαν (Μετάφραση: Νίκος Σταμπάκης).

Σε προηγούμενα έργα του ο Goleman έχει ασχοληθεί με το τι σημαίνει να είναι κανείς ευφυής ως προς τα συναισθήματά του και ως προς τις κοινωνικές συμπεριφορές του («Συναισθηματική Νοημοσύνη», 1996, «Καταστροφικά Συναισθήματα», 2005 και «Κοινωνική Νοημοσύνη», 2006 – όλα από τις εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα»).

Στην «Οικολογική Νοημοσύνη» εξετάζει πώς μπορεί να είναι κανείς ευφυής -να υιοθετήσει δηλαδή μια μη επιβλαβή συμπεριφορά- στη σχέση του με τον πλανήτη. Το βιβλίο καταγράφει αρχικά τις συνομιλίες του Goleman ως στοιχείο της προσωπικής του έρευνας με ειδικούς της βιομηχανικής οικολογίας, ενός καινούργιου επιστημονικού κλάδου με αντικείμενο ακριβώς τις αναλύσεις των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή και τη χρήση έως την τελική απόρριψη των προϊόντων. Στη συνέχεια εξετάζει τους λόγους για τους οποίους οι πληροφορίες αυτές παραμένουν συνήθως κρυμμένες από το ευρύ κοινό και υποστηρίζει τη λογική της «ριζικής διαφάνειας» εκ μέρους των εταιρειών. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας, οι συναισθηματικές αντιδράσεις των καταναλωτών στις αρνητικές συνέπειες στον πλανήτη από τη μη οικολογική παραγωγή των προϊόντων ενδέχεται να επηρεάσουν τις πωλήσεις. Με βάση αυτή τη διαπίστωση, ο Γκόλμαν, στο τελευταίο μέρος του βιβλίου, περνά από την ψυχολογία των αγοραστών στις στρατηγικές των πωλητών. Συνομιλεί με επιχειρηματίες που έχουν ήδη προβεί σε «οικολογικές» αλλαγές στην αλυσίδα παραγωγής των προϊόντων τους και επιχειρεί να ασκήσει θετική επίδραση προς αυτή κατεύθυνση σε άλλους που ακόμα διστάζουν.

Προσωπική ιστοσελίδα: www.danielgoleman.info

——————————————————————–

Daniel Goleman on compassion, video

——————————————————————–

Άλλα βιβλία του:

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη στον Χώρο της Εργασίας

Ο Νέος Ηγέτης