Σημαντικοί Έλληνες: Μιχάλης Δερτούζος (1936-2001).


We made a big mistake 300 years ago when we separated technology and humanism. … It’s time to put the two back together.

Οραματίστηκε μια τεχνολογία με ανθρώπινο πρόσωπο. Επί δύο δεκαετίες έγινε προφήτης τεχνολογικών εξελίξεων. Δίδασκε στο ΜΙΤ, και υπήρξε διευθυντής του Εργαστηρίου Επιστήμης των Υπολογιστών, διετέλεσε σύμβουλος των 500 μεγαλύτερων επιχειρηματιών της Αμερικής. Τον συμβουλεύονταν συχνά από το Λευκό Οίκο μέχρι κυβερνήσεις της Ευρώπης.

Ο Μιχάλης Δερτούζος το 1980 είχε προβλέψει με εκπληκτική ακρίβεια την εξέλιξη του σημερινού κόσμου της πληροφορίας, ενώ συνέθεσε ένα λεπτομερή όσο και μοναδικό χάρτη γα τους τρόπους που η τεχνολογία των πληροφοριών θα μεταβάλει κάθε πλευρά της δημόσιας και ιδιωτικής μας ζωής, σ’ έναν αιώνα από σήμερα.Τα τελευταία χρόνια έγραψε αρκετές μελέτες που αφορούν στο μέλλον της πληροφορικής. Το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο Η ανολοκλήρωτη επανάσταση μιλά για την ανθρωποκεντρική χρήση των υπολογιστών. Το όραμα του Δερτούζου είναι ουσιαστικά η αλλαγή του τρόπου που επιχειρήσεις, οργανισμοί και κυβερνήσεις συνεργάζονται. Σ’ αυτο παρουσιάζει δεκάδες σενάρια που καταδεικνύουν τις δυνατότητες της ανθρωποκεντρικής χρήσης των υπολογιστών. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη, όπως και το best seller Τι μέλλει γενέσθαι.

Michael Dertouzos στη Wikipedia

Δερτούζος, Μ. 1998. Τι μέλλει γενέσθαι, σελ. 340-341. Αθήνα: Λιβάνης.

«Εδώ και πολύ καιρό, οι εκπαιδευτικοί ήξεραν ότι η βαρετή απομνημόνευση και τα βαρετά γυμνάσματα είναι μια χαρά, αν χρησιμοποιούνται για την επίτευξη κάποιου επιθυμητού στόχου, όπως η εκμάθηση οδήγησης αυτοκινήτου, αλλά όχι ως ασκήσεις από μόνες τους. Τα παιδιά -και τα παιδιά που είμαστε όλοι μας- προτιμούν να μαθαίνουν μέσω της συγκίνησης που προσφέρει η ανακάλυψη και η συμμετοχή. Ωστόσο, οι μαθητές φαίνεται να μαθαίνουν το ίδιο καλά με λιγότερο εκλεπτυσμένους τεχνολογικά τρόπους. Έκτοτε καταλήξαμε να αναγνωρίσουμε ότι η τεχνολογία από μόνη της, ασχέτως πόσο φανταχτερή ή συναρπαστική είναι, δεν βελτιώνει αυτόματα τη διεργασία της μάθησης.

Το γεγονός ότι δεν έγινε κάποιο σημαντικό αποφασιστικό βήμα μέσα σε δύο δεκαετίες δεν πρέπει να ερμηνευτεί σαν έγκριση για τη συνέχιση των παρωχημένων πια διδακτικών μεθόδων και την αποφυγή καινοτομίας. Και ωστόσο «ο παλιός τρόπος» είναι προτιμότερος από το να υιοθετηθεί τυφλά στα σχολεία η τεχνολογία των πληροφοριών, σε μια ανεύθυνα ευρέως διαδεδομένη κλίμακα, που βασίζεται στην επιθυμία να δείχνουμε μοντέρνοι και στην αφελή υπόθεση ότι, αν η τεχνολογία αναπτυχθεί μαζικά, θα ανθίσουν σίγουρα χιλιάδες εκπαιδευτικά λουλούδια. Καλοπροαίρετοι πολιτικοί συγκαταλέγονται μεταξύ των χειρότερων ενόχων, καθώς απαιτούν γενικές αλλαγές επειδή το όλο θέμα τούς φαίνεται σημαντικό και πολύ της μόδας.

Τι πρέπει να κάνουμε, λοιπόν; Πρέπει να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε όσα ξέρουμε πως αποδίδουν και πρέπει να πειραματιστούμε δραστικά και έντονα με νέες ιδέες σε μικρότερους αριθμούς μαθητών -ειδικά λόγω του ότι οι αισιόδοξες προσεγγίσεις στον Παγκόσμιο Ιστό συσσωρεύονται για να υποβληθούν σε δοκιμασία».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s