Καινοτομίες ή η Παιδαγωγική στην Πράξη;


Το 12θέσιο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου

Το σχολείο μας αποτελείται από δύο κτίρια, που απέχουν μεταξύ τους 35 (τριάντα πέντε) μέτρα. Έχουν και τα δύο μεσημβρινό προσανατολισμό. Το ένα διδακτήριο, το παλαιό, κτίστηκε το 1935. Το άλλο , το νεότερο, κτίστηκε το έτος 1985. Τα δύο διδακτήρια βρίσκονται στο χώρο που ονομάζεται Πλατεία Εθνοσυνέλευσης. Είναι η πλατεία στην οποία υπήρχε η περίφημη ξύλινη παράγκα, στην οποία πραγματοποιήθηκε η Συνέλευση των Εκπροσώπων του Έθνους το έτος 1833 και αποφάσισε να ζητήσει από τις προστάτιδες δυνάμεις ως Βασιλέα τον Όθωνα, ανήλικο γιο του βασιλιά  της Βαυαρίας.

Σε τούτο το σχολείο της Πρόνοιας, από το 1992 καθιερώσαμε την εφαρμογή προγράμματος Ανακύκλωσης. Από τότε συγκεντρώνουμε στο σχολείο μας ανακυκλώσιμα υλικά, όπως χαρτί  και  αλουμινόκουτα, τα οποία ο Μαθητικός Συνεταιρισμός τα προωθεί για πώληση σε εμπόρους που ενδιαφέρονται.

Με τα χρήματα που εισπράττονται προμηθευόμαστε εποπτικά όργανα, video project, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, ψηφιακή βιντεοκάμερα, δύο βίντεο, τρία  DVD, βιβλία για τη δανειστική βιβλιοθήκη, την εγκυκλοπαίδεια «ΠΑΠΥΡΟΣ-LAROUSSE-BRITANNICA».

Η βιβλιοθήκη διαθέτει 1.200  περίπου βιβλία, τα οποία είναι ταξινομημένα με το σύστημα  Dewey.

Η Ανακύκλωση είχε μια διακοπή από το 1997 μέχρι το 2002, γιατί άλλαξε ο Διευθυντής.

Άρχισε πάλι η Ανακύκλωση το 2002, συγκεντρώνοντας τούτη τη φορά, χαρτιά, αλουμινόκουτα, ηλεκτρικές στήλες, πλαστικά. Σύνθημά μας είναι:   «Μην το πετάς ! Σκέψου! Τα σκουπίδια δεν είναι για πέταμα !!! .»

Επιδιώκουμε να πείσουμε την Κοινωνία στην εφαρμογή του προγράμματος :   « Διαλογή στην πηγή»

Την Κοινωνία νομίζουμε ότι την έχουμε πείσει. Την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν την έχουμε πείσει ακόμη.

Τα χαρτιά που φέρνει ο κόσμος (Καλοκαίρι του 2007), είναι 7 τόνοι κάθε δύο μήνες. Έχουμε διαμορφώσει έναν αποθηκευτικό χώρο, σε μια άκρη του προαυλίου, με διαστάσεις 3μ.Χ4μ.Χ2μ., στον οποίο αποθηκεύουμε τα χαρτιά και όταν ο χώρος γεμίζει έρχεται ο έμπορος και τα παραλαμβάνει.

Τον Ιούνιο του 2007 παραδώσαμε στην Εταιρεία «ΑΦΗΣ» 61 κιλά ηλεκτρικές στήλες, που συγκέντρωσε  στο σχολείο μας η ευαισθησία των μαθητών μας .

Εμείς με τα σκουπίδια επενδύουμε στον Πολιτισμό.

Το έτος 1995 άρχισε να εφαρμόζεται στο σχολείο μας το πρόγραμμα «ΜΕΛΙΝΑ – Εκπαίδευση Πολιτισμός».

Ήταν μια εξαιρετική πρωτοβουλία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. που  αποκαθιστούσε στη θέση τους τα μαθήματα Αισθητικής Αγωγής, το Θέατρο, τη Διαθεματική προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων, την εφαρμογή των σχεδίων εργασίας, τη βιωματική μάθηση.

Το αρνητικό ήταν ότι τα στελέχη δεν ήταν σε θέση να αντιληφθούν τη σημασία του Προγράμματος και δεν έλαβαν τα απαραίτητα μέτρα για την ενθάρρυνση τέτοιων πρωτοβουλιών και την ενίσχυση της εξακτίνωσης.

Στο σχολείο έμεινε το βοηθητικό υλικό του Προγράμματος και το «άρωμά» του για ένα σχολείο Αγάπης, Επικοινωνίας και Αλληλοσεβασμού.

Στο σχολείο μας εξασφαλίσαμε και διαθέτουμε δύο τραπέζια Πινγκ-Πονγκ, στα οποία παίζουν τα παιδιά στα διαλείμματα 10΄  λεπτά η κάθε δυάδα, σύμφωνα με πρόγραμμα που έχει συνταχτεί από το Δ.Σ. του Μαθητικού Συνεταιρισμού, ανάλογα με τις προτιμήσεις των παιδιών.

Το Διοικητικό Συμβούλιο  του Μαθητικού Συνεταιρισμού προήλθε από εκλογές που διενεργήθηκαν στο σχολείο μας στις 17 Νοεμβρίου. Αμέσως μετά την εορταστική εκδήλωση, είχαμε τακτική Γενική Συνέλευση και αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του Δ.Σ.

Στη νότια αυλή του σχολείου έχουμε σχεδιάσει υπαίθριο Σκάκι. Τα κομμάτια (πιόνια) είναι κατασκευασμένα από τα ίδια τα παιδιά στο εργαστήριο του σχολείου.

Διαθέτουμε και άλλα 15 σύνολα σκακιού (τα οποία τα αγοράσαμε), και έτσι μπορούν να παίζουν ταυτόχρονα 30 μαθητές. Τις σκακιέρες τις έχουν σχεδιάσει οι ίδιοι οι μαθητές.

Διαθέτουμε πάγκο εργαστηρίου με μέγγενη, σφικτήρα, σέγα, σφυριά, πένσες, ράσπα (ξυλοφάι),πριόνι κ.ά.  Σε συνεργασία με τις ομάδες εργασίας κατασκευάζουμε πίνακες ανακοινώσεων, τους οποίους αναρτούμε στις αίθουσες για τις ανάγκες τους.

Ο κάθε πίνακας έχει επιφάνεια τριών τετραγωνικών μέτρων. Έχουμε φτιάξει 14 πίνακες. Το κόστος για την κατασκευή του καθενός ανέρχεται στο ποσό των 14  ΕΥΡΩ  περίπου.

Σε κάθε αίθουσα υπάρχει τραπέζι  πάνω στο οποίο βρίσκονται κουτιά με τα τρία βασικά χρώματα, από τα οποία οι μαθητές δημιουργούν ποικιλία χρωμάτων.

Στη νότια πλευρά του σχολικού χώρου έχουμε σχολικό κήπο.

Καλλιεργούμε και δένδρα και εποχικά φυτά. Ο κήπος μας έχει: αγκινάρες, σιτάρι, κριθάρι, βρώμη, φακές, ρεβίθια, κουκιά, μαρούλια, κρεμμύδια, σκόρδα, ντομάτες, φράουλες, κολοκύθια, αγγούρια, πατάτες, μελιτζάνες.

Έχουμε και αρωματικά φυτά: δεντρολίβανο, αρμπαρόριζα, λεβάντα, φασκόμηλο, ρίγανη, θυμάρι.  Φυτά με ξυλώδη βλαστό όπως τριανταφυλλιές, συκιές, ροδιές, κορομηλιά, καλοστήμονο, σχίνα, κληματαριές, καστανιά (μικρή).

Στον κήπο μας οι μαθητές αναπτύσσουν διάφορα προγράμματα καλλιέργειας, γνώσης και ευαισθητοποίησης  όπως κομποστοποίησης, εμβολιασμού κ.ά.

Στη βορινή αυλή έχουμε ένα σκάμμα , τρία επί τέσσερα, για τις αθλητικές ανάγκες  των μαθητών μας. Όταν δεν το χρησιμοποιούμε το σκεπάζουμε με ένα νάιλον (λιόπανο) για να μην το λερώνουν οι γάτες.

Στο σχολείο μας έχουμε 12+3=15 τμήματα.

Εκτός από τα  δώδεκα του 12/θέσιου, ένα το τμήμα της Ένταξης, ένα το τμήμα της Υποδοχής και ένα του Ολοήμερου.

Έχουμε αίθουσα Μουσικής. Είναι ένα μικρό δωμάτιο 25 τετραγωνικά μέτρα τα οποία τα έχουμε στρώσει με μοκέτα και γύρω-γύρω είναι τα καθίσματα. Σ’ αυτήν την αίθουσα υπάρχει αρμόνιο, τηλεόραση με Video και DVD, ξυλόφωνα, μεγαλόφωνα, ντέφια, τύμπανα, σείστρες, τουμπελέκι, τρίγωνα, φλογέρες, κ.ά.  Στον τοίχο υπάρχει πίνακας με πεντάγραμμο.

Το τμήμα Ένταξης διαθέτει δύο πίνακες, έναν πράσινο και έναν λευκό για μαρκαδόρους, ένα φωτοτυπικό, τηλεόραση με Video και DVD, προβολέα, αριθμητήριο, άβακα, και  Η/Υ συνδεδεμένο και ενταγμένο στο δίκτυο του σχολείου.

Το τμήμα Υποδοχής διαθέτει προβολέα, φωτοτυπικό, ηλεκτρονικό υπολογιστή και εκτυπωτή συνδεδεμένα και ενταγμένα στο δίκτυο του σχολείου.

Έχουμε Εργαστήριο Πληροφορικής με επτά ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εκτυπωτή.

Σε κάθε αίθουσα προμηθευτήκαμε και εγκαταστήσαμε από ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή. Όλοι εκείνοι οι υπολογιστές  των τμημάτων  είναι  συνδεδεμένοι σε δίκτυο, ο ένας βλέπει τον άλλο, και εξυπηρετούνται από τρεις εκτυπωτές (έναν hp 1200 laser και δύο hp  3400 και 3500).

Διαθέτουμε ικανό αριθμό CD’s  και DVD’s με διδακτικό περιεχόμενο.

Στις Ε1, Ε2, ΣΤ1, ΣΤ2 υπάρχει από ένας περισκοπικός προβολέας ( Over Head).

Διαθέτουμε ακόμη  δύο οθόνες ( τις πτυσσόμενες),  και μία μεγάλη 2,20 Χ 2.20, την οποία την έχουμε στην αίθουσα των εκδηλώσεων.

Κάθε πρωί υποδεχόμαστε τα παιδιά με μουσική που ακούγεται από τα μεγάφωνα της αυλής. Τα μουσικά κομμάτια που ακούγονται είναι Vivaldi ( τέσσερις εποχές), Beethoven (Ποιμενική συμφωνία), Strauss (Γαλάζιος Δούναβης). Στα διαλείμματα από τα μεγάφωνα της αυλής ακούγεται παραδοσιακή μουσική από όλα τα διαμερίσματα της Ελλάδας ( Ανατολική Ρωμυλία, Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρο, Θεσσαλία, Πελοπόννησο, Στερεά Ελλάδα, Ριζίτικα, Νησιώτικα, Κυπριακά, Ποντιακά ).

Με το πρόγραμμα «Καλλιπάτειρα» η γυμνάστρια διδάσκει παραδοσιακούς  χορούς.

Στην αυλή πέρα από τα τριάντα πεύκα που υπάρχουν, φυτέψαμε δύο χαρουπιές, δύο βένια (κυπαρισσοειδή), πέντε πικροδάφνες. Τα παιδιά που αποφοίτησαν το 2006, φύτεψαν ένα φυτό που τα εξέφραζε και αυτό ήταν η γαζία, το 2007 φύτεψαν τρεις ελιές (μανάκι, λαδελιά, βρώσιμη).

Στους διαδρόμους του παλαιού κτιρίου, ισόγειο και πρώτο όροφο, εκθέτουμε 29 πίνακες ζωγραφικής, που παρουσιάζουν την εξέλιξη της ζωγραφικής στην Ελλάδα από τα μεταβυζαντινά χρόνια μέχρι τις μέρες μας. Οι πίνακες είναι στη διάθεση των μαθητών όλων των σχολικών μονάδων.

Κάτι ακόμη: Τον Ιούνιο του 2007 το Χρηματικό  υπόλοιπο του Βιβλίου Ταμείου  της Σχολικής Επιτροπής  μας,  ( 3ο Δημοτικό Σχολείο, 3ο Νηπιαγωγείο, 5ο Νηπιαγωγείο), ήταν επτά χιλιάδες πεντακόσια  ΕΥΡΩ ( 7.500,00).

Συμπέρασμα: Το πρόβλημα δεν είναι τα λεφτά !

Παριώτης  Θανάσης

Διευθυντής του Σχολείου μέχρι τον Ιούνιο του 2007

http://blogs.sch.gr/diogenis/2008/11/21/%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%AF%CE%B5%CF%82-%CE%AE-%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CF%81%CE%AC%CE%BE/

Σημ: Οι υπογραμμίσεις και η έντονη γραφή δική μου (ο κάτοχος της σελίδας: http://www.facebook.com/home.php?#!/note.php?note_id=432330363924&id=1520539391)

Ως άγνωστες λέξεις στις πρακτικές των σχολείων ΜΗ Πρόνοιας.

Κύριε Ποριώτη όχι δεν είναι πρόβλημα τα λεφτά.

Οι δάσκαλοι είναι πρωτίστως.

Και όχι δεν είναι Καινοτομίες.

Είναι  η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ!

——————————————————-

Τι να πω; Απλά συνυπογράφω.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s