Εκπαιδευτική Έρευνα: Περί λογοκλοπής


Πρώτη δημοσίευση: 11-01-2011

Προσοχή! Η λογοκλοπή είναι σοβαρό ακαδημαϊκό παράπτωμα!

Λογοκλοπή

Λογοκλοπή είναι η ελληνική απόδοση στον όρο “plagiarism”. Με τον όρο λογοκλοπή δηλώνεται η ιδιοποίηση έργου ή ιδεών άλλου δημιουργού. Ανεξάρτητα εάν υπάρχει η πρόθεση ή όχι, πρόκειται για λογοκλοπή κάθε φορά που χρησιμοποιούμε ολόκληρο ή μέρος του έργου/ ιδεών /αντιλήψεων άλλων δημιουργών παρουσιάζοντάς τα ως δικά μας δημιουργήματα. Πιο συγκεκριμένα λογοκλοπή έχουμε κάθε φορά που:

1. χρησιμοποιούμε έργα ή ιδέες ενός συγγραφέα χωρίς να γίνεται αναφορά στην πηγή

2. παραθέτουμε αυτούσιες φράσεις ή παραφράσεις από κάποια πηγή χωρίς τη χρήση εισαγωγικών «…»

3. χρησιμοποιούμε ιδέες, θεωρίες ή πληροφορίες που αν και γνωστές στο ευρύ κοινό, εντούτοις μπορεί να παραμένουν άγνωστες για μερικούς αναγνώστες

4. διεκπεραιώνουμε εμείς την εργασία κάποιου άλλου ατόμου ή αντίθετα, όταν αναθέτουμε σε άλλο να κάνει τη δική μας εργασία.

(Πηγή: http://kebep.blogspot.com/2009/07/blog-post.html)

——————————————————————————————-

[Απόσπασμα κειμένου που ετοίμασε η Κοσμητεία της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ]
Περί Λογοκλοπής – Προσοχή στις βιβλιογραφικές παραπομπές σας!
Προσοχή η εργασία σας να μην περιέχει λογοκλοπή! Στον ακαδημαϊκό χώρο θεωρείται αυτονόητη η αναφορά στις πηγές. Υποβολή εργασίας με ιδέες και ευρήματα άλλων χωρίς να ρητά να μνημονεύονται οι πηγές των πληροφοριών, θεωρείται και είναι αντιγραφή, λογοκλοπή, και αυτό είναι κάτι το απαράδεκτο, το οποίο και τιμωρείται! Πιο συγκεκριμένα:
1. Ουδείς παραθέτει κομμάτια βιβλίων ή άρθρων αυτολεξεί χωρίς να τα περικλείει σε εισαγωγικά και χωρίς να αναφέρει το συγγραφέα, τη χρονολογία, τη σελίδα. Η αυτολεξεί παράθεση χωρίς εισαγωγικά, ακόμα κι αν συνοδεύεται από αναφορά στην πηγή σε κάποιο σημείο του κειμένου ή στο τέλος του, είναι λογοκλοπή.
2. Υπάρχει, επίσης, περιορισμός στο μέγεθος των παραθεμάτων που μπορείτε να βάλετε σε εισαγωγικά: μία μικρή παράγραφος των 100-150 λέξεων είναι αποδεκτό παράθεμα. Εφόσον χρησιμοποιήσετε παραθέματα να αναφέρετε πάντοτε με πληρότητα την πηγή σας. (Πώς γίνεται αυτό;)
3. Πέραν της αυτολεξεί αντιγραφής, λογοκλοπή θεωρείται και η παράφραση εδαφίων από έργα άλλων, καθώς και η παράθεση στοιχείων που άλλοι συνέλεξαν ή επεξεργάσθηκαν, χωρίς αναφορά στην πηγή.
4. Αυστηρά τιμωρείται, επίσης, η συμμετοχή σε δίκτυο αγοραπωλησιών εργασιών, το οποίο υποβαθμίζει το ΕΑΠ και ζημιώνει όλους μας.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Εργασία προερχόμενη από συρραφή λογοκλοπών ή που περιέχει λογοκλοπές μηδενίζεται. Από εκεί και πέρα, οι κυρώσεις μπορούν να φτάσουν έως και παραπομπή στη Δ.Ε. και αποβολή του φοιτητή, αναλόγως της έκτασης της λογοκλοπής.

Πηγή: http://www.eap-students.org/viewtopic.php?f=126&t=660

——————————————————————————————-

Αναφέρονται, επίσης, στη λογοκλοπή οι ιστοσελίδες:

ΛΟΓΟΚΛΟΠΗ. Ένας ιστοχώρος με υλικό σχετικό με τη λογοκλοπή, τους πανεπιστημιακούς κανονισμούς και την (μη) αντιμετώπισή της από τα όργανα των Πανεπιστημίων και του Υπουργείου.

Ενημέρωση για όλες τις καταγγελίες αλλά και τις ενέργειες που έχουν γίνει για την αντιμετώπιση του φαινομένου της λογοκλοπής στα ανώτατα ιδρύματα ζητεί με επείγον έγγραφό του ο υφυπουργός Παιδείας Γιάννης Πανάρετος απ’ όλα τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. …

2011-01-17, Εφημερίδα Θεσσαλονίκη: Ο κλέψας του κλέψαντος από καθηγητές και φοιτητές!

Πάνω από το 10% των πανεπιστημιακών εκτιμάται ότι έχει υποπέσει στο αμάρτημα της… λογοκλοπής. Εντονότερο είναι το πρόβλημα στους κόλπους των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, οι οποίοι φτάνουν σε σημείο ακόμη και να αγοράζουν τις εργασίες τους με ιλιγγιώδη χρηματικά ποσά. Φαινόμενο που χρονίζει και έχει διεθνείς ρίζες, αλλά πλέον απαιτεί ελληνική λύση.

Μπορείτε πλέον να είστε σίγουροι ότι το κείμενό σας δεν περιέχει ανεπιθύμητο τμήμα άλλου συγγραφέα και χωρίς την κατάλληλη αναφορά συγκρίνοντάς το με όλα τα κείμενα που είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο!!!

Υπάρχουν για τον σκοπό αυτό πολλά προγράμματα, μεταξύ των οποίων:

http://www.articlechecker.com/

https://www1.ephorus.com/account/login, για το προσωπικό του ΑΠΘ μόνο

http://plagiarism-detect.com/

Advertisements

4 thoughts on “Εκπαιδευτική Έρευνα: Περί λογοκλοπής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s