Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ)


Ομιλία της  Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, στη Συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ)*

απόσπασμα

(Οι τρεις παραδοχές…)

Νομίζω, ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε με ορισμένες παραδοχές που αποτυπώνονται και στην εμπειρία όλων των πρώην Υπουργών Παιδείας, αλλά και παιδαγωγών οι οποίοι έχουν γράψει επανειλημμένα για τις μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση.

Η πρώτη παραδοχή είναι ότι ιδιαίτερα στο χώρο της Παιδείας, δεν υπάρχει «fast track» πολιτική. Δεν υπάρχουν γρήγορες πολιτικές, οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν αμέσως και να έχουν αποτελέσματα.

Η δεύτερη παραδοχή είναι ότι κάθε αλλαγή στην Παιδεία έχει βαθμιαία αποτελέσματα, που μπορούν να επηρεάσουν καταλυτικά το μέλλον τουλάχιστον μιας γενιάς. Όλα, όμως, πρέπει να γίνονται προσεκτικά και με μελέτη σε βάθος.

Η τρίτη παραδοχή είναι ότι ο πρωταγωνιστής στην υλοποίηση των πολιτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ο εκπαιδευτικός, αλλά το κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος, είναι ο μαθητής, ο φοιτητής, ο σπουδαστής.

Εάν, λοιπόν, συμφωνήσουμε σε αυτές τις εξαιρετικά θεμελιώδεις και αυτονόητες παραδοχές, μπορούμε να θέσουμε στο τραπέζι των συζητήσεων τις βασικές μας επιλογές για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.

…και τα τρία πεδία)

Το εκπαιδευτικό σύστημα υπηρετεί, βεβαίως, συνολικότερα την Παιδεία. Υπάρχουν τρία πεδία που ο καταλυτικός του ρόλος είναι αναντικατάστατος:

Το πρώτο είναι οι αξίες και οι αρχές μιας κοινωνίας. Πώς οι αξίες ενός λαού που συνοδεύεται από την ιστορία του, τον πολιτισμό του, τα βιώματά του, οι πανανθρώπινες αξίες της αλληλεγγύης, των δικαιωμάτων και του σεβασμού, αποτυπώνονται μέσα στο ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα. Πώς το ίδιο το σύστημα τις εδραιώνει, τις κάνει ισχυρές και πώς διαπνέουν το σύνολο των δραστηριοτήτων του.

Το δεύτερο βασικό πεδίο, που είναι καταλύτης στο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι η κοινωνική ισορροπία, δικαιοσύνη και αλληλεγγύη. Η συνοχή της κοινωνίας.

Το τρίτο σημαντικό πεδίο είναι ο χώρος της ανάπτυξης. Δεν υπάρχει καμία πλούσια και ανεπτυγμένη χώρα στον κόσμο που να μην έχει ένα ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα και αντίστοιχα δεν υπάρχει κανένα ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα σε φτωχή ή υπανάπτυκτη χώρα.

Το εκπαιδευτικό σύστημα, για να παίξει το ρόλο που όλοι θα θέλαμε στα τρία  σημαντικά πεδία που ανέφερα, πρέπει να είναι ένα σύστημα Δημόσιο. Για αυτό και η πρώτη και βασική επιλογή είναι Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία, υψηλής ποιότητας για όλους. Δηλαδή, να μην γίνονται εξαιρέσεις που έχουν να κάνουν με το φύλο, τη φυλή, την εθνικότητα, την αναπηρία ή με ιδιαίτερα στοιχεία που αφορούν ομάδες και άτομα.

ΔΤ_Ομιλία_Υπουργού_ΕΣΥΠ_19-01-11

Ενημερωτικό υλικό από τη Συνεδρίαση του ΕΣΥΠ μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα:

http://www.minedu.gov.gr/publications/docs/enhmerwtiko_yliko_110119.zip

………………………………………………………………………………………………………………………..

Θα σχολιάσω μόνο το εξής:

Λέει η υπουργός:

«Δεν υπάρχει καμία πλούσια και ανεπτυγμένη χώρα στον κόσμο που να μην έχει ένα ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα και αντίστοιχα δεν υπάρχει κανένα ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα σε φτωχή ή υπανάπτυκτη χώρα.»

Προφανώς δεν είμαστε «πλούσια και ανεπτυγμένη χώρα», άρα πολύ πιθανόν δεν έχουμε ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα. Και το πιθανόν εξαλείφεται με τη συνέχεια: «δεν υπάρχει κανένα ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα σε φτωχή ή υπανάπτυκτη χώρα».

Συμπέρασμα:

Δεν έχουμε, ούτε -όσο θα είμαστε φτωχή χώρα- θα αποκτήσουμε ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα!

Μάλλον δεν είναι αυτό που ήθελε πραγματικά να πει η υπουργός!

Μήπως, τελικά, η λύση είναι όχι το 5, αλλά το 6 και το 7% για την Εκπαίδευση και την Παιδεία, που είναι το μόνο που θα μας ξεσκαλώσει κάποια στιγμή από το τέλμα;

 

Κυρίες και κύριοι του Υπουργείου

Διαδραστικούς δασκάλους χρειαζόμαστε, όχι διαδραστικούς πίνακες.

Επαρκής διδακτική και ψυχοπαιδαγωγική κατάρτιση χρειάζεται, συνεχής επιμόρφωση και εξειδίκευση και τελικά όλοι οι δάσκαλοι οποισδήποτε βαθμίδας να είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπώματος στην Εκπαίδευση, όπως είναι και το ζητούμενο της Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Επιτροπή για την Εκπαίδευση (ETUCE – European Trade Union Committee for Education).

————————————————————————————————————————————————–

Πρεμιέρα με αποχωρήσεις για το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας: Χωρίς ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, ΣΥΡΙΖΑ και ΓΣΕΕ η πρώτη συνεδρίαση.

—————————————————————————————————————————————————

* ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Το Εθνικό Συµβούλιο Παιδείας (Ε.ΣΥ.Π.) αποτελεί γνωµοδοτικό όργανο προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευµάτων για ζητήµατα εκπαιδευτικού σχεδιασµού και για µείζονος σηµασίας ζητήµατα εκπαιδευτικής πολιτικής.

Στο πλαίσιο του Ε.ΣΥ.Π. λειτουργούν τα εξής επιμέρους Συμβούλια:

α) Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Π.Ε.)

β) Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Τ.Ε.)

γ) Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Σ.Π.Δ.Ε.)

Τα ανωτέρω Συμβούλια αποτελούν γνωµοδοτικά όργανα προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευµάτων στους αντίστοιχους κατά περίπτωση τομείς. Είναι δυνατή η από κοινού συνεδρίαση όλων ή και δύο Συμβουλίων του Ε.ΣΥ.Π. για τη συζήτηση θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος.

Με το Προεδρικό Διάταγμα 127/2003 (Φ.Ε.Κ. 114 Α΄) καθορίζονται η Συγκρότηση, η Οργάνωση, η Λειτουργία, η Διοικητική Υποστήριξη και η έδρα του Ε.ΣΥ.Π. και των επιμέρους Συμβουλίων.

Όργανα του Ε.ΣΥ.Π. είναι ο Πρόεδρος και η Ολομέλεια.

Όργανα του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Π.Ε.), του Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Τ.Ε.) και του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Σ.Π.Δ.Ε.) είναι ο Πρόεδρος, η Γραμματεία και η Ολομέλειά τους.

Advertisements

One thought on “Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s