Πολεμικός, Νικήτας (1994). Η συμβολή της παιδαγωγικής ψυχολογίας στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Παιδαγωγική Επιθεώρηση 20-21, 7-32. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Περίληψη

Η Παιδαγωγική Ψυχολογία (Π.Ψ.) αποτελεί ένα σημαντικό τομέα της σύγχρονης ψυχολογίας. Το πεδίο των θεωρητικών προβληματισμών και της θεωρητικής ευθύνης είναι πολυδιάστατο και πολύπλοκο. Στην εργασία αυτή επισημαίνεται η ασάφεια που επικρατεί στην οριοθέτηση του αντικειμένου της Π.Ψ. και γίνεται αναφορά στους σκοπούς τους οποίους θέτει ως μια εφαρμοσμένη επιστήμη, η οποία έχει ηθική προσταγή να προάγει γνώση και τεχνολογία η οποία θα είναι χρήσιμη σε εκπαιδευτικούς κυρίως χώρους. Τονίζεται ότι η Π.Ψ. δεν κάνει απλά εφαρμογή ψυχολογικών αρχών στη διδασκαλία και τη μάθηση στην τάξη (τότε θα ήταν άκριτη καταναλώτρια των προϊόντων που προέρχονται από την ψυχολογική έρευνα), αλλά ερευνά τις αρχές αυτές στο πολύπλοκο περιβάλλον της αίθουσας διδασκαλίας. Είναι γεγονός ότι η σύγχρονη Π.Ψ. δέχεται πολλά από τα προβλήματα της από την εκπαίδευση και στη συνέχεια χρησιμοποιεί το εκπαιδευτικό περιβάλλον, για να επαληθεύσει ή να τροποποιήσει τις θεωρίες της και τις εφαρμογές της. Ανάμεσα στους βασικούς ρόλους της Π.Ψ. αναφέρονται: α. Η θεωρητική κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε θεωρίες μάθησης που μπορούν να εφαρμοστούν κατά τη διαδικασία της διδασκαλίας. β. Η μετάδοση δεξιοτήτων και τεχνικών στους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση επεισοδίων προβληματικής συμπεριφοράς στην τάξη. γ. Η κατάρτιση των εκπαιδευτικών στον τομέα της μέτρησης και αξιολόγησης της επίδοσης και των ικανοτήτων των μαθητών. Σημειώνεται επίσης ότι η Π.Ψ., προσφέροντας βιώσιμες θεωρίες και νέες ιδέες σχετικά με τις γνωστικές ικανότητες, τη μάθηση και τη διδασκαλία, συνεισφέρει στην κίνηση για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση σε παγκόσμια κλίμακα. Αναγνωρίζεται η χρησιμότητα της Π.Ψ. στην εκπαιδευτική πολιτική ενός τόπου με τη συμμετοχή της σε έρευνα που μπορεί να δώσει απάντηση σε ερωτήσεις που αναφέρονται στο ποιοι θα πρέπει να εκπαιδευτούν, σε ποιες ηλικίες θα πρέπει να παρουσιαστούν τα διάφορα μέρη του ωρολογίου προγράμματος, και τι είδη εκπαίδευσης θα πρέπει να προσφέρουμε για διαφορετικές ομάδες δυνητικών φοιτητών.

Advertisements