Τι συμβαίνει όταν αγνοούμε τα επίπεδα ανάπτυξης των μαθητών μας;


Κονστρουκτιβιστική προσέγγιση

Μάθηση συμβαίνει όταν οι μαθητές αφομοιώνουν πληροφορίες μέσω των υφιστάμενων δομών τους και, στη συνέχεια, τροποποιούν αυτές τις δομές ως αντίδραση στη νέα πληροφορία. Αυτές οι διαδικασίες λαμβάνουν χώρα στο νου του μαθητή: οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να αφομοιώσουν ή να συμμορφώσουν για χάρη/στη θέση των μαθητών τους. Αυτά που οι εκπαιδευτικοί μπορούν (και πρέπει)  να κάνουν  είναι:

(1) να είναι ενήμεροι για τις αντιλήψεις που έχουν αρχικά οι μαθητές  για μια συγκεκριμένη έννοια και να τους βοηθούν να ενεργοποιήσουν αυτές τις δομές,

(2) να εξοικειώνουν τους μαθητές με καθήκοντα/έργα/δραστηριότητες, τα οποία περιέχουν πληροφορίες που είναι επί τα βελτίω διαφορετικές από τις υπάρχουσες δομές και οι μαθητές μπορούν να τις αφομοιώσουν μέσα από αυτές τις δομές,

(3) να παρέχουν ορισμένες κατευθύνσεις σχετικά με τις συμμορφώσεις θα ήταν σκόπιμο να γίνουν, και

(4) να παρέχουν ανατροφοδότηση για να βοηθήσουν τους μαθητές να προσδιορίσουν τον βαθμό στον οποίο είναι ικανοποιημένοι με τις νέες δομές τους.

Δεδομένου ότι η μάθηση συνίσταται στην αλλαγή αντιλήψεων, η επιτυχής διδασκαλία αποτελείται αφενός από την ανακάλυψη των αντιλήψεων των μαθητών και αφετέρου την παροχή βοήθειας προς αυτούς προκειμένου να αλλάξουν αυτές τις αντιλήψεις με παραγωγικούς τρόπους (Ramsden, 1988). Σύμφωνα με την κονστρουκτιβιστική θεωρία, ίσως το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι εκπαιδευτικοί είναι ότι αδυνατούν να κατανοήσουν τις έννοιες που οι μαθητές φέρνουν στις καταστάσεις μάθησης.

Η κονστρουκτιβιστική αντίληψη έχει εξαιρετικά σημαντικές επιπτώσεις για τη διδασκαλία. Για παράδειγμα, τι είναι πιο σημαντικό; Να γνωρίζουμε γιατί ένας μαθητής έδωσε μια σωστή ή λανθασμένη απάντηση σε ένα πρόβλημα ή να γνωρίζουμε πόσες απαντήσεις ο μαθητής έχει σωστές; Ακόμα και αυτές οι πληροφορίες δεν είναι σχεδόν ποτέ διαθέσιμες από τις τυποποιημένες δοκιμασίες και σπάνια λαμβάνονται από τους δασκάλους. Για να πάρουν αυτό το είδος των πληροφοριών, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να περάσουν τους μαθητές τους από μια διαγνωστική δοκιμασία, εστιάζοντας στη διαδικασία μάθησης του μαθητή. Αν οι εκπαιδευτικοί δεν το κάνουν, τότε υπάρχουν δύο μόνο πιθανά αποτελέσματα:

(1) οι ίδιοι οι μαθητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν και να διορθώσουν τις δικές τους λανθασμένες διαδικασίες, ή,

(2) και είναι πολύ πιθανό, οι μαθητές να οικοδομήσουν στο μέλλον τη μάθησή τους πάνω σε αδύνατα θεμέλια καμωμένα από παρανοήσεις και ελαττωματικές διαδικασίες.

Ως εκ τούτου, από εκπαιδευτική άποψη, είναι συχνά πιο χρήσιμο για έναν δάσκαλο να καταλαβαίνει το ακατάλληλο πρότυπο/μοντέλο/θεώρημα που χρησιμοποίησε ένας μαθητής και έκανε λάθος από ό,τι είναι να γνωρίζει τα σφάλματα/λάθη που κάνει ο μαθητής (Pines & West, 1986).

Βιβλιογραφία

Pines, A. L. & West, L. H. T. (1986). Conceptual understanding and science learning: an interpretation of research within a sources-of-knowledge framework. Science Education, 70, 583- 604.

Ramsden, P. (ed., 1988). Improving Learning: New Perspectives.  London: Kogan Page.

Vockell, Edward. Educational Psychology: A Practical Approach. On-line book, HTML, retrieved 1:28, 8 February 2012.

Γιατί οι εκπαιδευτικοί πρέπει να γνωρίζουν για την ανάπτυξη των μαθητών τους;

Η κατανόηση της ανθρώπινης ανάπτυξης είναι σημαντική για τους εκπαιδευτικούς για δύο λόγους:

Πρώτον, η μάθηση είναι μια πτυχή της ανάπτυξης του ανθρώπου και η μάθηση είναι ο πρωταρχικός στόχος της εκπαίδευσης.

Δεύτερον, αν κατανοήσουμε τις αρχές της ανάπτυξής τους, είναι δυνατόν να κατανοήσουμε τους μαθητές πιο διεξοδικά και να τους βοηθήσουμε να μάθουν.

Αν μπορούμε να κατανοούμε την προέλευση της συμπεριφοράς ενός παιδιού και να προβλέπουμε ποια θα είναι η πιθανή συμπεριφορά αυτού του παιδιού στο μέλλον, έτσι η συμπεριφορά έχει περισσότερο νόημα.

Ως εκ τούτου, με την κατανόηση της ανθρώπινης ανάπτυξης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν πιο αποτελεσματικές παρεμβάσεις, προκειμένου να καταστήσουν μελλοντικά τη συμπεριφορά των μαθητών όσο το δυνατόν πιο παραγωγική.

Πηγή: http://education.calumet.purdue.edu/vockell/edPsybook/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s