Πρώτη δημοσίευση 11-11-2013

0133091074

ΕΠΠΑΙΚ 2015-2016

Η Εκπαιδευτική Ψυχολογία έχει ως αντικείμενο την εφαρμογή  των αρχών και θεωριών της Ψυχολογίας για τη δημιουργία αποτελεσματικών διαδικασιών και περιβαλλόντων μάθησης. Πραγματεύεται ζητήματα που αναφέρονται στην ανάπτυξη, τη μάθηση, τα κίνητρα, τις ατομικές διαφορές, τη διαχείριση προβλημάτων στην τάξη, τις αποτελεσματικές μεθόδους διδασκαλίας και την ενίσχυση της  προσωπικότητας του μαθητή. Η Εκπαιδευτική Ψυχολογία εφαρμόζει στην πράξη τις γνώσεις για την ανάπτυξη των μαθητών, τα κίνητρα, τις ατομικές διαφορές και τους ατομικούς ρυθμούς μάθησης, τις αιτιατές αποδόσεις, τη διαχείριση της σχολικής τάξης, τον χειρισμό ειδικών προβλημάτων.

egitim-bilimleri1

Περίγραμμα του Μαθήματος

Παιδαγωγική Ψυχολογία: απαραίτητο εφόδιο για έναν αποτελεσματικό εκπαιδευτικόΕφαρμογή και προσαρμογή των θεωριών γνωστικής ανάπτυξης στην εκπαίδευση

Εφαρμογή και προσαρμογή των θεωριών μάθησης στην εκπαίδευση:

  • Συμπεριφορική προσέγγιση της μάθησης,
  • Γνωστική προσέγγιση της μάθησης,
  • Θεωρίες επεξεργασίας πληροφοριών,
  • Σύνθετες γνωστικές διαδικασίες, 
  • Κοινωνικογνωστική και κονστρουκτιβιστική προσέγγιση της μάθησης.

Διαφορετικότητα και ποικιλομορφία στην Τάξη,

Αρχές δυναμικής της ομάδας

Θεωρίες για τα κίνητρα και τα συναισθήματα και εκπαιδευτικές τους προεκτάσεις

Αμοιβές-ποινές, άμιλλα-συνεργασία, σχολική επιτυχία-αποτυχία, έπαινος- αποδοκιμασία, αγωνία-άγχος, ενθάρρυνση μαθητή, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτορρύθμιση

Η κοινωνικο-συναισθηματική Εκπαίδευση: Κίνητρα και συναισθήματα στην τάξη

Αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον: Διαχείριση  σχολικής τάξης, διαμόρφωση αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος, Πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς Διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς

Προσωπική- κοινωνική  και ηθική ανάπτυξη: οι περιπτώσεις που συναντά ο εκπαιδευτικός στην τάξη

Αποτελεσματική διδασκαλία: Προσαρμογή της διδασκαλίας ώστε να ανταποκρίνεται στις ατομικές, γνωστικές και  ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες των μαθητών.

Διαχείριση  σχολικής τάξης, διαμόρφωση αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος

Πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς.

Ο εκπαιδευτικός ως σύμβουλος

Αξιολόγηση στην τάξη με στόχο την ενίσχυση του μαθησιακού αποτελέσματος και της προσωπικότητας των μαθητών.

edpsymap3

Μαθησιακοί Στόχοι του Μαθήματος

Οι σπουδαστές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είναι σε θέση:

Να περιγράφουν τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και του αποτελεσματικού διδάσκοντα.

Να αναγνωρίζουν πως τα βιοψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά επηρεάζουν τη μάθηση.

Να συνοψίζουν τις βασικές αρχές των θεωριών μάθησης και να προτείνουν, χρησιμοποιώντας τις αρχές αυτές, τεχνικές, οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν τη διδασκαλία.

Να εφαρμόζουν στην πράξη τις θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα και το γνωστικό δυναμικό των μαθητών.

Να οργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα και να διαμορφώνουν κατάλληλες τεχνικές, για συγκεκριμένες ομάδες χαρισματικών μαθητών και μαθητών με ειδικές ανάγκες.

Να περιγράφουν τεχνικές για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης και της κοινωνικής-συναισθηματικής μάθησης.

Να αναγνωρίζουν τις αιτίες των κινήτρων και να δίνουν θεωρητικές ερμηνείες για το λειτουργικό τους ρόλο στη ζωή των μαθητών.

Να χρησιμοποιούν μεθόδους και  στρατηγικές, οι οποίες συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και να δημιουργούν περιβάλλοντα μάθησης με στόχο την αυτορύθμιση, τη δημιουργικότητα  και την ανοχή.

Να αξιολογούν τις διαπροσωπικές σχέσεις μέσα στην τάξη στη βάση της πολιτισμικής προέλευσης, της κοινωνικής τάξης και του φύλου και των αρχών της δυναμικής της ομάδας.

Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικές μεθόδους για τη διαχείριση των προβλημάτων στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία, συμπεριλαμβάνοντας τη διαχείριση των προβλημάτων συμπεριφοράς στο χώρο του σχολείου.

—————————————-

3194038_orig

Στην ιστοσελίδα παρακάτω θα βρείτε σε ψηφιακή μορφή το βιβλίο:

Educational Psychology
Second Edition
Kelvin Seifert and Rosemary Sutton
Copyright © 2009 Kelvin Seifert
http://www.saylor.org/site/wp-content/uploads/2012/06/Educational-Psychology.pdf

LearningtheoriesPATH

—————–

EDUCATIONAL PSYCHOLOGY AS A «FOUNDATION» IN TEACHER
EDUCATION: REFORMING AN OLD NOTION*
Penelope L. Peterson, Christopher M. Clark, and W. Patrick Dickson

—————–

feedback